På en större ort kanske det inte märks så tydligt om ett och annat skyltfönster blir tomt och öde. På en mindre ort blir det betydligt mer kännbart.
Nyligen stängde ortens äldsta butik Engdahls Färg dörrarna. I huset har det drivits butiksverksamhet i väldigt många år. Olle Engdahls far tog över lokalen 1929 och Olle formligen föddes in i verksamheten. Han drev den tills för bara några år sedan då han överlät den med ålderns rätt.
Efter några år i annan regi har dock butiken lagts ner, på grund av sämre lönsamhet.
160 kvadratmeter butiksyta gapar nu tomma och väntar på en ny verksamhet.
När butiken stängde hade fastighetsägaren inga andra planer givna för lokalen.
Invid torget finns ännu ett exempel Torghuset, tills nyligen asylboende, som lades ner i höstas. I dag finns bara bara banken hyresgäst i en liten mindre del av den stora fastigheten.
Enorm satsning
I utkanten av samhället görs samtidigt en mångmiljonsatsning på bortåt 35 miljoner kronor med Filmbyn Småland. När Filmbyn öppnar dörrarna i sommar väntas det bli en stor turistmagnet i regionen.
Antalet tomma lokaler och utarmningen i samhället oroar samhällsborna. Likaså att Mariannelunds centrum ska förskjutas utanför samhället till Filmbyn, att folk utifrån helt enkelt inte ska hitta till eller stanna till i själva samhället.
Frågan är hur ska Filmbyn och samhället länkas samman på bästa sätt.
Hand i hand med den stora etableringen finns det mängder med möjligheter för en rad andra verksamheter och inte minst boenden att starta och utvecklas.
Idéer saknas inte men fler välkomnas.
– Om man går och funderar på att starta något kan ”nu” vara en bra tidpunkt, säger näringslivsbolagets eksjö.nu:s vd Marie Brask. Hon uppmanar att de med idéer hör av sig till näringslivskontoret.
After work
Näringslivsbolaget och företagarföreningen höll i november en afterwork då ett 20-tal personer lyfte fram idéer och tog upp sådant som man tyckte saknades. Helt enkelt hur man kan hitta positiva vägar till utveckling och bemöta de många besökare som väntas på bästa sätt.
Idéer som nu kanske kan komma att förverkligas. Träffen följdes upp med en företagslunch med intresserade där både Marie Brask och kommundirektör Stefan Elm medverkade.
– Vi som kommun måste jobba med tillväxt och affärsidéer som ger fler invånare. En kommun måste jobba för att ha något att leva av. Hur kan vi utveckla Mariannelund och andra orter? Emilkraftens syfte är att utveckla bygden och det är skälet att den finns och att vi vill vara nära invånarna, säger Stefan Elm.
– Vi bygger en filmby. Det är nio kilometer till Katthult. Finns det exempelvis någon med häst och vagn som kan köra till Katthult där man kan ta med en picknickkorg för de som åker med, ger han som exempel, på vad som skulle kunna vara en idé att arbeta vidare med.
– Det kan vara intressant att sammanföra marknadsföringen. Det görs i Eksjö, nämner han.
Möjligen kan också den gamla idésprutan Mariannelundsviljan, vad ortsborna ville för nästan 20 år sedan dammas av, även om mycket redan är genomfört.
Emilkraftens roll
Många idéer finns men önskan hos idéskaparna finns om någon form av koordinator för ett mer framgångsrikt arbete.
Arbetet med Filmbyprojektet har tagit mycket tid och kraft i anspråk för Emilkraften. Vid företagarträffen lyftes en önskan om att Emilkraften nu kopplas ifrån Filmbyn och att man gör det tydligt vad man i samhället och i kommunen vill med Emilkraften i framtiden.
Man anser också att Filmbyn framöver måste vara tydlig att marknadsföra inte bra sig själv utan hela Mariannelund.
En önskan finns även att folkhögskolan ska hyra ut sina rum på sommaren.