Ortsbor uppmanar Swedbank: Hyr en mindre lokal istället för att lägga ner"

Att Swedbank lägger ner sitt kontor i Mariannelund har skapat både ilska och besvikelse. En företagare nu har planer att erbjuda bankunder skjuts till en annan bank än Swedbank i Hultsfred och Eksjö. Samtidigt har företagarföreningen försökt få banken att inse vikten av att behålla någon form av personlig service på orten.

Foto:

Eksjö/Mariannelund2017-11-29 11:43
Swedbank väljer att ta sin hand från Mariannelund och lägga ner kontoret efter 31 januari. Beskedet har skapat stor besvikelse bland bygdens företag och befolkning.
Irritation, ilska och frusteration kring beslutet har yppats och någon förståelse bland ortsborna för att banken tar sin hand från Mariannelund finns knappast. Att landsbygden utarmas än mer och att det inte verkar finnas någon gräns för vad för service som dras in skapar en uppgivenhet.
Torbjörn Jacobsson är en av ortsborna som undrar vad den egentliga orsaken är till nedläggningen?
Varje gång jag är på banken är det kö så brist på besökare kan det inte vara. Möjligen att folk lånar för lite pengar.
När banken tog bort kontanthanteringen valde ett antal företag och privatkunder att flytta sina bankärenden. Nu diskuteras det bland invånarna att bojkotta att flytta med som kund till Hultsfred eller Eksjö.
Jag tycker det är skandal och riktigt dåligt att hänvisa till Eksjö eller Hultsfred. Det är lite märkligt att man måste lägga ner allt här. Man blir jättebesviken. Jag kommer lämna allt i banken. Det finns ingen som helst anledning att vara kvar om det inte längre finns en bank där vi kunder är, säger Maria Sandebo.
Bankresor
Hon går även ett steg längre och berättar att hon nu avser att erbjuda skjuts till en av de fristående banker som finns på en grannort där det fortsatt finns kontanthantering.
En första resa erbjuds i nu i december om formaliteter behöver ordnas. Efter Swedbanks nedläggning finns planer på en tur varje vecka till en annan bank.
Jag tycker det här är en jätteviktig fråga. Alla har inte dator eller använder dator. Alla har inte swish. Och det finns fortfarande folk som vill sätta in och ta ut pengar och se pengarna som man använder.
Tanken är att det - om intresse och behov finns - blir en banktur en dag i veckan.
Hon hoppas också försöka övertyga den aktuella banken att starta en filial i Mariannelund. Något hon tror skulle ge mycket stort gensvar och många nya kunder när nu Swedbank tar sin hand från orten.
Samtidigt har Företagarföreningen i Mariannelund poängterat hur viktig bankens närvaro är för Swedbank och redan vid beskedet om bankflytt lyftes alternativa lösningar fram.
När företagarföreningen höll ett möte på måndagskvällen var bankchefen närvarande och man diskuterade och poängterade hur viktiga de personliga mötena är.
Ett par små lokaler på markplan i centrum har erbjudits för att göra det möjligt att behålla någon form av personlig service. Banken slipper då en dyr lokal.
Då har privatpersoner och företag möjlighet att gå dit istället för att boka en tid och behöva åka till Hultsfred eller Eksjö, förklarar hon.
Ett förslag som bankchefen tog med sig.
Redan på tisdagen gav han dock besked att det inte kommer att bli aktuellt.
Vi har tittat på möjligheten att bedriva någon form av rådgivning framöver utanför dagens banklokal. Men det ställer allt för höga krav på kommunikation med bankens system och säkerhetsfrågor och att vi inte tillåter någon arbetsplats där våra medarbetare arbetar ensamma. Det gör att vi avstår från sådana lösningar, säger Per Gröön.
Under helgen drabbades även bankens servicebox och uttagsautomat för ett inbrottsförsök. Eftersom det blev omfattande skador är det oklart när de kan komma att vara lagade.

Att Swedbank lägger ner sitt kontor i Mariannelund har skapat både ilska och besvikelse. En företagare nu har planer att erbjuda bankunder skjuts till en annan bank än Swedbank i Hultsfred och Eksjö. Samtidigt har företagarföreningen försökt få banken att inse vikten av att behålla någon form av personlig service på orten.

Swedbank väljer att ta sin hand från Mariannelund och lägga ner kontoret efter 31 januari. Beskedet har skapat stor besvikelse bland bygdens företag och befolkning.

Irritation, ilska och frusteration kring beslutet har yppats och någon förståelse bland ortsborna för att banken tar sin hand från Mariannelund finns knappast. Att landsbygden utarmas än mer och att det inte verkar finnas någon gräns för vad för service som dras in skapar en uppgivenhet.

Torbjörn Jacobsson är en av ortsborna som undrar vad den egentliga orsaken är till nedläggningen?

‑ Varje gång jag är på banken är det kö så brist på besökare kan det inte vara. Möjligen att folk lånar för lite pengar.

När banken tog bort kontanthanteringen valde ett antal företag och privatkunder att flytta sina bankärenden. Nu diskuteras det bland invånarna att bojkotta att flytta med som kund till Hultsfred eller Eksjö.

‑ Jag tycker det är skandal och riktigt dåligt att hänvisa till Eksjö eller Hultsfred. Det är lite märkligt att man måste lägga ner allt här. Man blir jättebesviken.  Jag kommer lämna allt i banken. Det finns ingen som helst anledning att vara kvar om det inte längre finns en bank där vi kunder är, säger Maria Sandebo.

Bankresor

Hon går även ett steg längre och berättar att hon nu avser att erbjuda skjuts till en av de fristående banker som finns på en grannort där det fortsatt finns kontanthantering.

En första resa erbjuds i nu i december om formaliteter behöver ordnas. Efter Swedbanks nedläggning finns planer på en tur varje vecka till en annan bank.

‑ Jag tycker det här är en jätteviktig fråga. Alla har inte dator eller använder dator. Alla har inte swish. Och det finns fortfarande folk som vill sätta in och ta ut pengar och se pengarna som man använder.

Tanken är att det - om intresse och behov finns - blir en banktur en dag i veckan.

Hon hoppas också försöka övertyga den aktuella banken att starta en filial i Mariannelund. Något hon tror skulle ge mycket stort gensvar och många nya kunder när nu Swedbank tar sin hand från orten.

Samtidigt har Företagarföreningen i Mariannelund poängterat hur viktig bankens närvaro är för Swedbank och redan vid beskedet om bankflytt lyftes alternativa lösningar fram.

När företagarföreningen höll ett möte på måndagskvällen var bankchefen närvarande och man diskuterade och poängterade hur viktiga de personliga mötena är.

Ett par små lokaler på markplan i centrum har erbjudits för att göra det möjligt att behålla någon form av personlig service. Banken slipper då en dyr lokal.

‑ Då har privatpersoner och företag möjlighet att gå dit istället för att boka en tid och behöva åka till Hultsfred eller Eksjö, förklarar hon.

Ett förslag som bankchefen tog med sig.

Redan på tisdagen gav han dock besked att det inte kommer att bli aktuellt.

‑ Vi har tittat på möjligheten att bedriva någon form av rådgivning framöver utanför dagens banklokal. Men det ställer allt för höga krav på kommunikation med bankens system och säkerhetsfrågor och att vi inte tillåter någon arbetsplats där våra medarbetare arbetar ensamma. Det gör att vi avstår från sådana lösningar, säger Per Gröön.

Under helgen drabbades även bankens servicebox och uttagsautomat för ett inbrottsförsök. Eftersom det blev omfattande skador är det oklart när de kan komma att vara lagade.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om