Otrygghet när telefonen slutat fungera

Sent i höstas satte det igång igen, samtal bröts gång på gång och det gick inte att ringa. Situationen har bara blivit värre och för de drabbade kan det bli omfattande procedurer att ringa, om det ens går. Trygghetslarm som inte fungerar skapar också oro.

Ingrid Häll upplever en allt större otrygghet. Hennes trygghetslarm är kopplat till telefonen men då telefonen inte fungerar, fungerar inte heller larmet.

Ingrid Häll upplever en allt större otrygghet. Hennes trygghetslarm är kopplat till telefonen men då telefonen inte fungerar, fungerar inte heller larmet.

Foto:

Eksjö/Mariannelund2013-01-19 05:06


De som har Alvestorp som telefonstation har sedan minst ett par månader tillbaka haft betydande  problem med sina telefoner.
- Samtalen bryts efter en kort stund. Sedan får man ofta vänta några minuter för att det ska fungera och man kan ringa upp igen, berättar Margareta Thorsson i Härsås.
Telefonen fungerar dock ibland helt utan problem.
- Vissa gånger kan man föra långa samtal och inget händer, förklarar hon.

Bryts i telefonkö
Hon och andra har också felanmält. Och det har varit en utmaning i sig:
- Man felanmälar naturligtvis och ibland lyckad det också. Då blir det felanmält i veckor utan att det blir åtgärdat. Men får man plats 35 eller dylikt, så är det ju inte helroligt när telefonen bryter då, man är på plats fem, säger hon.
Hon berömmer Telia att man oftast får en tidsangivelse hur lång väntan blir.
- Bryter det inte kan man äta frukost eller laga lunch under tiden och det kan bli ett samtal om felanmälan.

Inte trodd
- Men när man kommer fram blir man inte riktigt trodd. Man blir avspisad och det är som de inte tror på vad man säger.
- Det är lögn att få igenom ett budskap om att detta gäller inte bara mig utan alla i området. Men det bryr man sig inte om, utan var och en ska anmäla, säger hon.
Hon har anmält felet flera gånger och gjorde senast det i  måndags.
- Då var det ingen väntetid och jag kom  direkt till en handläggare. Men samtalet bröts naturligtvis. Efter några samtal gjorde jag ett försök med mobilen.
Men så lätt att ringa mobilt är det inte för Margareta.
- Jag har numera mottagning för mobilen men bara på toaletten, påpekar hon.
Hon säger att hon lyckades få en felanmälan gjord och att hon fick tre sms om att så hade blivit gjort.
- Jag var mycket noga med att påpeka att det inte är fel på min telefon vilket handläggaren inte heller kunde få fram efter mätningar. Det är ett stationsfel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om