När Länstrafiken förlorade en ekonomisk tvist till en dåvarande entreprenör var Länstrafiken tvungen att spara.
När man sett över verksamheten mötte mindre trafikerade sträckor sin lieman. Få resenärer lyftes fram som främsta orsak till nedläggningar.
I december 2013 lades tåglinjen Nässjö-Oskarshamn ner.
Krösatåget har fortsatt åka till och från Eksjö men österut mot Hultsfred och Oskarshamn har bara enstaka godståg gått sedan nedläggningen av persontrafiken.
Indragningen har mötts av stora protester både från resande och från kommunerna.
Bussar
Länstrafiken satte in bussar och flirtade med flera turer.
I höst har dock situationen blivit ansträngd.
Många resenärer på morgonturerna har frestat på. Passagerare har tvingats stå upp med säkerhetsrisk som följd i överfulla bussar. Det trots att flera extra bussar satts in samtidigt.
Turen vid tio i sju från Mariannelund har på sistone krävt tre parallella bussar.
Länstrafiken har sett över den röriga situationen och ett långtgående förslag är nu att återinsätta en tåglinje för att kunna erbjuda skjuts åt alla morgontidiga resenärer. Krävs tre bussar kan det vara en bättre idé kostnadsmässigt med ett tåg.
Långtgående planer finns därför att återinsätta tåget mellan Nässjö-Hultsfred, även om bara med en enda tur per dag.
- Vi har inte beslutat om det men håller på att titta på möjligheterna eftersom behovet ökat rejält, säger trafik- och planeringschef Christine Leppänen på Jönköpings Länstrafik.
- Vi måste hinna utreda frågan. Inget är fullständigt ännu för vi har inte hunnit räkna ut vad det innebär och vad kostnaden blir.
- Vi behöver få upp hela trafikbilden. Vad vi sett nu räcker det för att sätta in ett tåg då det är ett väldigt stort underlag, säger hon.
Christine Leppänen hoppas på ett beslut lär tas inom de närmaste veckorna.
Om den klubbas återtas den i samband med tidtabellbytet den 11 december.
Då är det möjligt att resa österut från Nässjö vid femtiden på morgonen. Tågturen går till Hultsfred och tillbaka till Nässjö. Mariannelundarna kan då kliva på tåget 06.42 mot Eksjö.
Det stora behovet att åka kollektivt har uppstått vid sjutiden i Mariannelund på vardagarna.
Sätts tåg in kommer dessa dock inte vända i Mariannelund. Orsaken är de bindande föreskrifter som finns.
Därför måste tåget åka ett par mil ytterligare, till Hultsfred, där gällande förordningar godkänner att tåget vänds.
Det kan innebära några mil extra varje tur med få resenärer, vilket måste vägas in i den ekonomiska analys som nu görs.
En dialog förs med Kalmar Länstrafik.
- Vi tittar på det tillsammans med JLT och att förbereda för tågtrafik och hur man utnyttjar fordon, säger trafik- och planeringschef Katarina Seijsing på Kalmar Länstrafik.
Det innebär att det inte är helt självklart att det blir tåg som blir lösningen. Det kan enligt Katarina Seijsing även medföra att man kör ytterligare busstrafik från exempelvis Vimmerby och västerut mot Eksjö.
- Behovet av extra bussar har uppstått nu under hösten. I vanliga fall planerar vi ett år innan, säger hon.
Om tåget sätts in sker det på en prövotid eftersom man inte vet om behovet kommer att bestå.
I första hand är det aktuellt fram till ny tidtabell i juni.
Tåget kommer bara köra under vardagar.