– Tanken är naturligtvis god att man vill minska antalet döda och skadade i trafiken, säger Per Sixtensson (C), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden. Men vi tycker inte riktigt att det är befogat att sänka hastigheten på en så pass bra och fin väg. Det blir negativt för trafikanterna i och med att redan tar längre tid. Och som jag ser det är inte den här vägsträckan mer olycksdrabbad än någon annan.
– Den här vägsträckan byggdes ju om för några år sedan, till 2+1 utan mitträcke. Ett motiv för detta var bland annat att man skulle kunna upprätthålla hastighetsgränsen 90 kilometer i timmen. Om man då inte haft uppfattningen att vägen var lämplig för 90 km/h borde man redan då byggt om till 2+1 med mitträcke.
Nu tycker samhällsbyggnadsnämnden i sitt yttrande att man kan avvakta med att sänka hastigheten på vägsträckan och istället upprätta ett mitträcke snarast möjligt. Något sådant finns dock inte med i vare sig nationell eller regional plan för Trafikverket under de närmsta åren.
Bakgrunden till att Trafikverket nu tittar närmare på vissa vägsträckor är att regeringen har uttryckt att det är viktigt att fortsätta systematiskt anpassa hastigheterna till vägarnas standard. I det här fallet handlar det om sträckor som har hög trafikbelastning med minst 2 000 fordon per dygn. Riksväg 40 mellan Eksjö och Mariannelund uppfyller det kriteriet.