Samhället kopplades ner – datasystem och telefoner slutade fungera

På onsdagen slutade datasystem och telefoner runt om i Mariannelund att fungera. Något som skapade problem bland annat för de som behövde tanka eller ta ut pengar.

Foto:

Eksjö/Mariannelund2017-02-23 17:10

Det är bara några veckor sedan det var ett strömavbrott i Mariannelund. Det innebar bland annat att kassasystem slogs ut och butiker fick stänga. Bankomaten fungerade inte och inte heller bensinpumparna.

I onsdags eftermiddag fungerade strömmen exemplariskt men däremot blev det problem med tele-och datatrafiken.

Vid halv tre tystade telefoner, mobiltelefoner och internet anslutna till Telia.

Ingen bensin

Den som behövde tanka sin bil hade förhoppningsvis så mycket bränsle kvar att man klarade sig till närmaste ort med en bensinstation. För Preems automatstation kopplades nämligen ner.

- Pumparna stod stilla liksom Svenska Spel och ATG, berättar Martina Alexandersson på Frendobutiken.

- De går på Telia medan vårt egna nätverk är kopplat till Eksjö Energi.

Det innebar att kassorna fungerade. Men de kunder som behövde tanka eller ville pröva lyckan de olika spelen, fick vända om.

- Onsdagar är en ganska stor speldag, kommenterar hon.

Bankomat stängd

Swedbank hade den här dagen kvällsöppet men personalen kunde knappast hjälpa några kunder, då vare sig datorer eller telefoner fungerade.

Och den avsåg att att ut pengar möttes av en automat som vägrade fungera.

Peder Johansson var en av de privatpersoner som kunde uppdatera en felsökning via Telias hemsida där man meddelande att man inte hittade något fel i station eller ledning och uppmanande till att kontrollera olika funktioner enligt tio punkter.

- Jag fick ett möte så jag kunde ej fortsätta. Efter stund hade sidan gått ner och det var ingen kontakt. När det sedan blev kontakt sas det att det var ett distributionsfel.

Datorer, telefoner och internet låg nere till framåt tio på kvällen.

När vår tidning, vars lokalredaktion också slogs ut, sökte svar på vad som orsakat felet, ber Telias presstjänst att få återkomma men meddelar sedan att det inte varit några avbrott.

- Vi har inget fel registrerat, säger man och menar att det borde ha registrerats om det varit så omfattande som tidningen beskriver.

- Vi har inga fel men det kan vara någon annan leverantör, hävdar man vänligt men bestämt efter att ha kontrollerat det än grundligare.

Efter ytterligare en stund återkommer man dock igen och meddelar att Telia faktiskt hade ett avbrott.

- Orsaken att vi inte sett det var att det var registrerat på en annan ort, säger man och nämner byn Katebo.

- Anledningen var att en annan entreprenör som av misstag grävt av en kabel.

Ett hundratal Teliakunder drabbades.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om