Servicen ska utvecklas, inte avvecklas

Lanthandlare, lantbrevbärare och annan service på landsbygden kan utvecklas för att skapa ett Sverige där alla har likvärdig tillgång till service, menar regeringens utredare Lars Högdahl som nyligen besökte Nässjö.

Eksjö/Mariannelund2010-10-12 06:28

Medborgarna inte bara östra Jönköpings län och norra Kalmar län utan på stora delar av den svenska landsbygden har tvingat vänja sig vid att det läggs ner saker hela tiden.
Det senaste slaget mot till exempel Mariannelund var nedläggningen av brevbärarkontoret. Men det måste inte vara så här, menar rospiggen Lars Högdahl som gjort en utredning om landsbygdsservice åt regeringen. Nyligen var han i Nässjö för att presentera sina förslag och för att vara navet i en diskussion kring landsbygds- och medborgarfrågor.

Måste inte läggas ner
Post och särskilt lantbrevbäring måste inte vara nedläggningshotat och föremål för nedskärningar, till exempel. Lantbrevbäringen skulle kunna fungera som kärnan i en hel servicestruktur.
- Jag har en äldre bekant på en ö i skärgården utanför Västervik. Han faxar sin beställning till lanthandeln och sedan hämtar lantbrevbäraren varorna och kör ut dem, berättar Lars Högdahl

Förlängd arm
Lantbrevbäraren skulle också kunna vara statliga myndigheters förlängda servicearm. Detta kallar Lars Högdahl för mobila servicepunkter.
Det kan som exempel vara lantbrevbärare, lanthandeln eller bokbussen (i Nässjö lade ju kommunen ner bokbussen för att istället bygga ett kulturhus inne i stan).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om