Telia soneras Björn Berg: Vi gjorde fel

Under fjolåret havererade Telias planer på teknikskifte totalt på grund av tekniskt strul.
Informationschefen Björn Berg erkänner nu att man gjorde fel vid det första försöket, men att man nu har löst problemen och fortsätter att byta ut den fasta telefonin mot mobila lösningar.

Eksjö/Mariannelund2012-02-24 08:10

Ett av de områden Björn Berg anser företaget gjorde fel inom i det första skedet var att låta abonnenterna själva installera sin utrustning.
- Nu skickar vi ut erfarna servicetekniker och lämnar inte kunden innan denne är helt nöjd, säger Björn Berg.
- Ett annat fel vi gjorde var att binda upp abonnenterna på tvåårsavtal som är vanligt vid mobiltelefoni, det har vi också släppt.
Björn Berg berättar att Telia stoppade teknikskiftet under hösten sedan en rad tekniska problem drabbat vissa kunder.
Teknikerna kunde dock inte finna någon tydlig problembild menar han och man beslöt därför att frysa utbyggnaden tills man löst problemet.
Enligt Berg gick information ut till kunderna att de därför inte behövde oroa sig för att något fastnät skulle kopplas ur.

Ambition
- Vår ambition med teknikskiftesprojektet visa av erfarenheter från stormarna Gudrun och Pär är att leverera utrustning till kund med backupbatteri, för nya stormar kommer att inträffa även i framtiden.
- Det laddningsbara batteri vår leverantör levererade till var dock behäftad med ett fel.
Björn Berg menar att detta gjorde att äldre telefoner drog såpass mycket ström att batteriet laddades ur av ringsignalen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om