Var tvungen att betala fullpris trots avbokning – hotellet anmält till ARN

Ett hotell i Eksjö har anmälts till Allmänna reklamationsnämnden av en man i Norrtälje. ARN ska nu pröva konsumenttvisten.
Mannen beställde logi på det aktuella hotellet via internet. Övernattningen berörde logi för 16 personer i två nätter.

Eksjö/Mariannelund2017-09-22 14:15

Men förhållandena förändrades och en del av boendet behövdes inte längre.

Det var då fem dagar kvar till övernattningen och mannen ringde hotellet i Eksjö för att ändra bokningen.
Han erbjöd sig då betala en viss procent av logikostnaden eller om det gick att hitta en lösning som var bra för båda parter.

Hotellet svarade att man kunde ta bort matkostnaden. 

Däremot skulle sällskapet vara tvungna att betala fullpris för login, trots att den inte utnyttjades. 
Det handlade om totalt 8 000 kronor.

Mannen från Norrtälje har nu anmält hotellet i Eksjö till Allmänna reklamationsnämnden som ska pröva ärendet.
–Jag är fullt medveten, att man i vanliga fall, får betala en avbokningsavgift som blir dyrare desto närmare man kommer ankomstdagen. Men det är inte rimligt att ana, då jag inte fick bokningsvillkoren skickade till mig, att man är skyldig att betala hundra procent av kostnaden, säger mannen.

Mannen föreslår att ARN beslutar att sällskapet ska betala 20 procent av logikostmaden, vilket i det här fallet är 1 600 kronor, för sen avbokning.

Mannen eller någon i hans sällskap lär inte besöka hotellet i Eksjö mer:
– Eftersom allt drog ut över kommande dagar och beteendet från hotellet, valde vi att inte besöka eller använda deras tjänster alls. I en perfekt värld vill jag inte betala alls. Men från början var jag beredd att betala 20 procent och då står jag för det, säger mannen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om