Men redan i början på nästa vecka räknar trafikverket med att tågtrafiken ska komma igång på den aktuella sträckan.
– Det är den prognosen vi har nu, säger Camilla Hult, presstalesman på Trafikverket.
Redan på tisdagsmorgonen startade bärgningsarbetet. En grävmaskin var i full gång med att börja bygga en tillfällig väg in till olycksplatsen. En sträcka på uppskattningsvis 300 meter från länsvägen och in till olycksplatsen.
– Vi måste ha en väg för att kunna komma in med kranbilar som kan lyfta upp de urspårade vagnarna, säger Camilla Hult. Det kommer att behövas rejäla kranar för att kunna lyfta upp vagnarna igen.
Enligt uppgift väger bara loket 90 ton. Så det kommer att bli en utmaning. Den nya, tillfälliga vägen behöver förstärkas rejält för att klara trycket.
Olyckståget hade elva vagnar, fem av dem spårade ur och några av dessa välte. Lasten, till största delen stora, mycket tunga, pappersrullar spreds ut över marken intill spåret.
Ny räls ligger också på plats och väntar på att få läggas ut, i stället för den räls som skadades och revs upp vid olyckan.
Målsättningen är som sagt att banan ska kunna börja trafikeras i början på nästa vecka, vilket också blir en stor utmaning för personalen som jobbar på platsen. Men som sagt, jobbet är redan i full gång.
Under tiden som arbetet pågår, är järnvägskorsningen öppen för biltrafik, bommar och signaler är avstängda.