Hjulklapp för stenrika

Drömmer du om att bli proffsförare hos Ferrari? Vill du bli en i gänget som skenar omkring på globala racerbanor i en blodröd sportvagn? Då har du tidernas chans nu: ställ dig i kön för märkets senaste fullblod: FXX! Fartvidundret är det mest avancerade som producerats av den italienska bilbyggaren och är en vidareutveckling av megahiten Enzo Ferrari som såldes slut på nolltid. Det är bara att hosta upp 14 mille så är den din - å andra sidan ingår körlektioner med ingen mindre än Michael Schumacher!

Foto:

Ferrari2005-08-12 07:09

Vet du vad det är för likhet mellan Bernd Pischetsrieder och sångaren/gitarristen Eric Clapton? Båda äger varsin Enzo Ferrari och den förstnämnda gentlemannen får nästan skämmas. Han är nämligen boss över Volkswagenimperiet och sålunda koncernföretagen (tillika konkurrenterna) Bugatti och Lamborghini. "Enzo Ferrari är en underbar landsvägsracer" säger han utan skam i kroppen och ler brett. Tyskens meritlista innehåller även en totalkvaddad McLaren F1 på autobahn - ett äventyr som han klarade sig undan med en gipsad arm?

Exklusiv skara
Motorvägar är dock inget för nya Ferrari FXX - superbilen är nämligen enbart avsedd för dansgolvssläta racerbanor. Där får ägarna hålla till i en kamp på liv och död för att imponera på Scuderia Ferraris personal. Alla kunder blir nämligen en del av stallets testgrupp, en förare vars insatser bakom ratten analyseras av superdatorer och kommenteras av Michael Schumacher Men det kostar skjortan att få vara med i den exklusiva skaran, ty superbilen betingar ett pris på (håll i er nu) 14 miljoner kronor!
Ägarna får dock mycket lull-lull för pengarna eftersom FXX är en uppumpad version av den muskulösa Enzo Ferrari. Vad sägs exempelvis om att Enzos mittmonterade vinkeltolva på 5998 cc och 660 hästar har trimmats till 6262 cc och 800 hästar!? "Det är siffror som avslöjar hur seriöst vi ser på satsningen. Ur den här bilen kommer vi att utveckla morgondagens GT-vagn!" säger F1-stallchefen Jean Todt.

Svensk köpare
Redan nu har projektets tekniker tagit ett stort steg mot målet: karossen är exempelvis mer strömlinjeformad än på den slimmade Enzon och ger nu hela fyrtio procents mera nedtryck mot vägbanan. Därmed har supersportvagnen vägegenskaper som ett strykjärn samtidigt som motorvärmen gör den trånga sittbrunnen het som en italiensk pizzaugn! Märkligt nog kommer förbluffande få att uppleva supersportbilen i verkligheten. Orsak? Bilen handbyggs nämligen i blott tjugo exemplar och samtliga är skräddarsydda efter sin ägares kroppshydda. Italienarna fixar dessutom alla transporter till tävlingsbanorna där dessa tjugo "testförare" får leka av sig. Efteråt kan de vinka av sin investering på 15 mille när den trailerkörs tillbaks till huvudkontoret i Maranello för genomgång och förvaring. Snacka om dyrt nöje för tjugo av världens stenrikaste personer, varav en anonym svensk redan är godkänd av fabriken!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!