Otrolig kurvkramare

Det är med hjärtat i halsgropen vi närmar oss fullblodet. Fronten är kraftigt sänkt, strålkastarna blänger och motorn frustar ursinnigt. Ferrari 458 Italia är italienarnas senaste krutpaket och de aerodynamiska egenskaperna har finslipats av ingenjörer från flygvapnet. Designmässigt är nya 458 en revolution med sitt vassa utseende och dess svepande karosslinjer. Det här, mina damer och herrar, är den bästa Ferrarin genom tiderna!

Foto:

Ferrari2009-11-24 08:20


Det var 1947 som den första Ferrarin såg dagens ljus. Nu sextiotvå år senare är det dags för en ny kurvkramare att göra entré och vrålåket går inte av för hackor. 458 Italia är den mest varvvilliga italienaren genom tiderna och maxeffekten uppnås vid hela 9 000 varv. Onekligen imponerande siffror för den lilla rödlackerade motorklumpen som monterats mitt i bilen, mellan bakhjulen och den tvåsitsiga sittbrunnen.

Fräck design
Designen är helt outstanding och de svepande karosslinjerna, likaså de spektakulära huvudstrålkastarna med lysdioder á la Audi R8, är pricken över det berömda i:et. Att bilen är ritad av Pininfarina är närmast en självklarhet, de båda företagen har hängt ihop med varandra sedan 1952. Donato Coco är mannen bakom interiören och det mest uppseendeväckande är att både ljus och blinkersspaken har ersatts av olika knappar och vred. Detta för att ge mer plats åt paddlarna bakom ratten som därmed är rekordstora för att lättare nås vid extrema styrutslag. Inspirationen är hämtad från italienarnas F1-racers och därför finns de flesta viktiga reglagen på ratten. Den klassiska hastighetsmätaren är som bortblåst och har istället ersatts av en digital medan varvräknaren (som toppar 10 000 varv/minut) fortfarande är analog. Dessutom finns backkamera, navigationssystem och farthållare, men det sistnämnda känns överflödigt med tanke på vad som döljer sig bakom ryggen.

Riktigt krutpaket
Under glashuven arbetar en nyutvecklad V8 på 570 stegrande hästkrafter och mastiga 540 Newtonmeter. Tack vare den sjustegade dubbelkopplingslådan så nås hundrastrecket på 3,4 sekunder medan toppfarten håller sig på rätt sida om 325-strecket. För att klara kylningen till den mittmonterade motorn så ändrar de främre luftintagen form när plattan trycks närmare mattan. Soppaförbrukningen ligger på 1,4 liter milen och koldioxidutsläppet är 307 gram per kilometer vilket är stora förbättringar om man jämför med gamlingen F430.
Men det fiffigaste av allt är ändå VDA-systemet (Vehicle Dynamic Assistance) som reglerar supersportbilens bromsar, växellåda samt motor i tre olika lägen för avancerad bankörning. Ferrari 458 Italia börjar levereras i januari 2010 och är du sugen gäller det att vara lika snabb som Michael Schumacher, som även hjälpt till med utvecklingsarbetet. För trots prislappen på 2,2 miljoner så är tilldelningen av bilar få och väntelistan lång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!