Det finns en klassisk klyscha som säger "äpplet faller inte långt från trädet" och det stämmer med Piero Ferrari. Hans pappa är nämligen den legendariske grundaren av sportbilsimperiet med den stegrande hingsten som varumärke - Enzo Ferrari (1898-1988). Han ägnade hela sitt liv åt sin passionerade kärlek till motorer och snabba bilar. Först som racerförare, sedan som framgångsrik affärsman och grundare av Ferrari. Idag är det sonen Piero som är vice vd för Ferrari Automobili S.p.A och familjen äger tio procent av aktierna. Fiat är fortfarande majoritetsägare, men Pieros dröm är att pappans imperium åter en dag ska hamna i familjens ägo.Farliga reflexerPiero Ferrari är en intelligent, vänskaplig och mycket försynt man. De italienska tidningarna följer varje steg han tar och när vi träffas så flockas autografjägarna runt honom. Vilken var den första Ferrarin du upplevde? “Jag minns faktiskt varken året eller bilen, men det var säkert en Berlinetta. Jag var bara en liten grabb och min far satt mig på kardantunneln bakom växelspaken. Passagerarsätet var nämligen upptaget av chefsmekanikern Peppino“. Gick det fort? “Enzo körde alltid snabbt. En kväll testade vi en ny bil och pappa hade gasen i botten men vita lysen i backspegeln förföljde oss. Min far bad mig oroligt titta efter vem som var tillräckligt skicklig att hänga med. Men det var bara reflexer från månskenet!“ Tycker du att Er senaste superbil lever upp till namnet? “Personligen älskar jag vår nya skönhet och familjen är mycket stolt över att bilen är döpt efter pappa“. Vad är då hemligheten bakom Ferraris Formel 1-framgångar? “Sporten är som livet. Vinna är svårt och att fortsätta göra det är ännu svårare. Det handlar helt enkelt om passion, innovation och teknik“. Tre ledord som även avspeglar sig i Ferraris senaste supersportbil.
Något i hästväg
Resultatet är en vilding som Michael Schumacher piskar runt testbanan Fiorano 4.5 sekunder snabbare än med förra extremisten F50 - det är något i hästväg! Så snacka om historiskt ögonblick när jag står öga mot öga med respektingivande Enzo.
Den trånga sittbrunnen är het som en italiensk pizzaugn och syndabocken är naturligtvis vinkeltolvan på 660 fullblodshästar. Därmed är Enzo Ferrari en tickande bomb som bara väntar på att få brisera. Men när det väl sker så vill det till att ha tungan rätt i mun: 0-100 rullar på 3.6 sekunder, 0-200 på 9.5 och är du fortfarande vid ditt sinnes fulla bruk så kan du toppa över 350 knutar. Enzo Ferrari är dock formellt ingen racingbil. Men i själ och hjärta är Maranellos senaste mästerverk mer besläktad med Schumachers F1:a än med företagets övriga modellutbud. Det märks inte minst på prislappen, bilen är nämligen en flirt med 399 stenrika personer som har 6,2 miljoner kronor till övers. I summan ingår dessutom en oemotståndlig kolfiberinteriör och ett exklusivt verktygset. Men vem vågar meka själv med den här bilen? “Ingen“ svarar Piero Ferrari med ett glatt skratt. Sådan far, sådan son!
Sådan far, sådan son
(Paris/Maranello)Maranello skulle kunna vara vilken italiensk småstad som helst, men den här idyllen är ovanligt lyckligt lottad. Maranello är nämligen basen för Ferraris verksamhet och här är stämningen på topp. Företaget noterar rekordvinst, orderböckerna är överfulla och Schumacher/Barrichello har vunnit Formel 1-VM överlägset. Vi har spanat in den senaste superbilen Enzo och träffat mannen bakom framgångarna: Piero Ferrari!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!