Har funderat på att få mitt problem klassat som en yrkesskada: högerfoten blir nämligen ovanligt tung så fort jag tar plats i en Ferrari. Därmed borde min sjukförsäkring täcka eventuella böter samtidigt som ägg skulle ordineras på recept - för att ha under gaspedalen Men se upp så att äggen inte blir vändstekta eftersom värmen från den frontmonterade vinkeltolvan är enorm. Den fick exempelvis mitt hjärta att smälta?
Härliga tider?
Det finns många kända racingfamiljer i Sverige - exempelvis Carl Gustaf Bernadotte och Per Gessle. Båda äger varsin Ferrari 456 och bilvalet är lätt att förstå. Det är nämligen en fyrsitsig fullblodsracer som har "majestätisk" komfort och vars fartresurser bjuder på "gyllene tider". Men nu har det blivit dags för kungen och popprinsen att byta upp sig till nya 612 Scaglietti. Det har Luciano Pavoratti (som bor nästgårds med Ferrarifabriken) redan gjort och han lyssnar säkert avundssjukt på motorsångens fylliga höjdtoner. Dessutom sitter man som gjuten i de båda skålade framstolarna och utrymmet räcker faktiskt att omfamna supertenorens prominenta kroppshydda. Däremot klarar inte baksätet att husera bjässar på tvåhundra kilo, men väl passagerare med betydligt mindre kroppsomfång Interiören är påkostad och skrädderiarbetet i en superklass för sig. Men vart tog alla burkhållare vägen? Det finns inte många som klarar av att balansera förfriskningar i 320 km/h.
?strålande tider!
Själen i Ferrari 612 Scaglietti är naturligtvis en vinkeltolva på 540 hästar. Kraftresurserna strömmar ur motorn med våldsam kraft och hundrastrecket klaras av på 4,2 sekunder. Väggreppet är oslagbart och det är så man blir "trollbunden" - vilket också är titeln på en av Ingrid Bergmans storfilmer. Men vad har nu skådespelerskan med vår testbil att göra? Jo, den har fått sitt namn efter karossbyggaren Sergio Scaglietti och han ligger bakom flera rullande legender såsom Ingrid Bergmans specialbyggda Ferrari 375 MM. Faktum är att sexhundratolvans ursnygga formgivning har tydliga drag från filmstjärnebilen och italienarna har även döpt en lackkulör till "Gringo Ingrid". Det är en gråbeige färg som vi avstod till förmån för "Rosso Corsa" - helt enkelt Ferrariröd. Visst är det här en supersportbil som passar utmärkt till både kungligheter, popsångare och världstenorer. Kort sagt rikemansfolk som har ett par mille till övers och som inte har anlag för åksjuka!
Våghalsiga familjer sökes
Det är ingen vidare munter upplevelse att kräkas, speciellt inte om man befinner sig i baksätet på en utsökt italiensk supersportvagn aŽla två miljoner. Att färdas i fyrsitsiga Ferrari 612 Scaglietti kräver nerver av stål - men framför allt åksjuketabletter. Föraren bör dock hålla fingrarna ifrån pillerburken eftersom biverkningarna "dåsighet och försämrad reaktionstid" kan få ödesdigra konsekvenser i 320 knyck. Nej, bakom ratten krävs snarare något mot "kronisk gasfot!"
Foto:
Fakta
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!