Ciao, ciao bambina

För femtio år sedan, den fjärde juli 1957, introducerades charmiga Fiat Nuova 500. Bilen tillverkades i 3,9 miljoner exemplar och inte bara italienarna utan hela Europa tog småttingen till sina hjärtan under de arton år modellen byggdes. Nu är det dags igen och kaoset är ett faktum när bilstaden Turin står som värd för sjutusen specialinbjudna gäster. Är det några som kan den ädla konsten att partaja så är det italienarna, vilket bevisades vid världspremiären av "nuova" Fiat 500!

Foto:

Fiat2007-08-29 07:33

Vid floden Pos västra strand hade Fiat byggt upp en flytande scen och läktare för tusentals åskådare. Vid 22-tiden drog jippot igång och det bjöds på världsartister, vattenshower liksom fyrverkerier som varken vi eller Turinborna sett maken till tidigare. Kalaset lär ha kostat 110 miljoner och dagen efter födelsen fick vi en första provkörning av "polack-italienskan", bilen byggs nämligen i Polen.

Arv från Mini
Målet har inte varit att göra en modell som liknar gamla Fiat 500, utan att snarare göra en ny med samma attribut och funktion - fast bättre! Det går inte att ta miste på retrodesignen och det är Frank Stephensson som hållit i ritstiftet, alltså jänkaren som formgivit nya Mini. Valmöjligheterna är många och vid introduktionen finns tolv olika karossfärger, varav sex är desamma som erbjöds i begynnelsen. Vi kan inte låta bli att nämna några färgnamn: Cha Cha Cha Azure, Bossa Nova White, Pasodoble Red, Punk Grey och Ye Ye Green. Lägg till detta nitton olika stripningar av karossen, femton olika klädslar, nio olika aluminiumfälgar och en uppsjö annat. Presschefen har räknat ut att bilen kan utrustas och dekoreras på 549 936 olika sätt! Fiat 500 är en typisk citybil, det är ingen tvekan om det när vi "zickzackar" oss fram genom rusningstrafiken i Turin. Sittkomforten i framsätena är perfekt och man har enastående runtomsikt. Framför den vita läderratten sitter hastighetsmätaren och innanför den en varvräknare.

Inte bara rolig
Även om nya "femhundran" är betydlig större än originalet så är det en liten bil, något som framför allt märks på de få och små förvaringsutrymmena. I baksätet kan man sitta, men inte speciellt bekvämt som vuxen, och det finns både trepunktsbälte samt nackskydd för två.
Väl ute ur stadskärnan tar motorvägen vid och de 69 hästarna pinnar på riktigt bra. Ja, numera är motorn placerad framtill med framhjulsdrift istället för baktill med bakhjulsdrift som på originalet.
Den här lilla motorn på 1,2 liter är fullt tillräcklig och släpper ut 119 gram koldioxid per kilometer vilket gör den till "miljöbil". Ja, då får man de utlovade 10 000 kronorna i bonus från staten. Tackar! Tyvärr finns det i skrivandes stund inget fastställt pris utan vi gissar att testversionen hamnar på 119 000 kronor. Då återstår bara att hälsa nya Fiat 500 välkommen till Sverige, eller som man säger på italienska: "ciao, ciao bambina!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!