En småbil i hästväg

Big Ben, Buckingham Palace, St Pauls Cathedral och Tower Bridge i all ära. Men sevärdheternas dragningskraft räcker inte till mot en fräck italienska. Vart vi än dyker upp i London så hamnar hon i rampljuset och fullständigt drunknar i kamerablixtrar. Fiat Abarth 695 Tributo Ferrari är en diva och ska charma kunder som önskar sig ett äkta italienskt fullblod, men som ändå nöjer sig med en gullig ponny!

Foto:

Fiat2012-10-15 06:10


Fernando Alonso och Felipe Massa har världens drömjobb. Inte nog med att grabbarna rattar formelbilar åt Ferrari på heltid - utan de har dessutom hutlöst stor månadspeng för att göra det. En annan förmån är att de får rullande gåvor i samma tempo som vi vanliga dödliga får gratispennor. När Fiat Abarth 695 Tributo Ferrari presenterades så fanns båda på plats och tog nycklarna till varsitt exemplar av italienarnas "pocket rocket".

Hetast av alla
Den 4:e juli 1957 introducerades Fiat Nuova 500. Bilen tillverkades i 3,9 miljoner exemplar och gjorde dundersuccé under de arton år modellen byggdes. Exakt femtio år senare, den 4:e juli 2007, så lanserades en ny 500 som tog hela bilvärlden med storm och sedan dess har specialutgåvorna avlöst varandra. Men nu släpper Fiat den hetaste av dem alla - Abarth 695 Tributo Ferrari. Italienarnas trimningsdivision heter som bekant Abarth och den här gången har de samarbetat med sina hyllade kollegor på syskonföretaget Ferrari. Resultatet är något i hästväg, eller vad sägs exempelvis om Scuderia-röd lack, ett kaxigt kjolpaket, grå fartränder över karossen, mängder av kolfiberdetaljer och fyra avgaspipor i baken. I hjulhusen sitter 17-tumsfälgar som hämtat inspirationen från Ferrari och bakom dessa arbetar bromsar från Brembo.

Inte bara rolig
Fiat Abarth 695 Tributo Ferrari fungerar alldeles utmärkt som citybil - det är ingen tvekan om den saken när vi "zickzackar" oss fram genom rusningstrafiken vid Piccadilly Cirkus. Komforten i de skålade kolfibersätena är utmärkt och bakom den svarta läderratten med röda sömmar finns paddlar för att sköta automatlådan. Även baksätet är godkänt, men att ta sig dit är en historia i sig som handlar om spruckna sömmar i skrevet och stretande byxben.
Tänk vad tiden går fort när man har roligt, för nu har vi kommit ut på motorvägen M1 som tar oss mot Northampton varpå turbofyrans 180 hästkrafter visar upp sina muskler. Färden till hundra rullar på sju sekunder, toppfarten är 220 knyck och priset startar på - håll i er nu - 455 000 kronor. För dessa pengar får du alltså en framhjulsdriven småbil med Abarths berömda skorpion i nosen. Därmed är det inte så konstigt att italienskan "förgiftar" alla i sin närhet!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!