När vi träffar henne har hon precis fått en föredragning av räddningstjänsten och Kustbevakningen om hur arbetet bedrivits. Hon säger att hon är imponerad av det arbete som bedrivs.
– Det gäller inte minst de frivilliga här i skärgården som ställt upp.
Nu när det mest akuta läget verkar vara över har andra saker börjat diskuteras. Under de senaste dygnen har nya omständigheter dykt upp. I SVT har berättats om en frikostig alkoholförsäljning ombord på skeppet, hur säkerhetssystem inte varit i funktion och fartyget färdats lång tid i fel riktning.
– Först och främst måste jag säga att det här helt oacceptabelt att föra fram ett sådant här skepp berusad. Där ligger ett tungt ansvar på rederiet att se till att sådant inte sker, säger Karolina Skog.
Det har förts fram att exempelvis Kustbevakningen ska få i uppdrag att övervaka sjötrafiken, och kunna kontakta fartyg som ser ut att vara ur kurs. Är det en rimlig lösning?– Det kan det vara, svarar Skog och fortsätter:
– Det arbete som pågår nu är en havsplanering där alla svenska hav ses över. Med den på plats kan vi göra regleringar och skydda känslig skärgård från stora fartyg som innebär stora risker.
Hon säger att Miljöpartiet skulle vilja gå ännu längre. Det kan finnas fartyg som överhuvudtaget inte bör få gå in i Östersjön.
Samtidigt säger hon att sjöfart är ett effektivt och klimatvänligt transportslag. För att få ett mer miljövänligt transportsystem behöver transporterna till sjöss öka.
– Transporterna till sjöss kommer att öka. Det är en positiv utveckling, men då är det också självklart att steppa upp styrningen, och skärpa reglerna.
Ett problem i sammanhanget, enligt henne, är de så kallade "bekvämlighetsflaggade" skeppen.
– Vissa stater erbjuder sin flagga till oseriösa rederier som vill kringgå gemensamma regler. Jag vet inget om just det här rederiet, men det är en möjlighet vi måste knipa åt framöver.
Liberalen Sverker Thorén har framfört att det går långsamt i arbetet med säkerhetsfrågorna i Östersjön.
Är det ett område som legat för fäfot?– Absolut inte! Det finns ett samarbete mellan länderna runt Östersjön, och där är säkerhetsfrågorna hela tiden på dagordningen, svarar Karolina Skog.
Hon hänvisar också till samarbete på EU-nivå, och säger att det gjorts framsteg för Östersjön:
– Numera finns kravet på dubbelbottnade skrov, och svavelhaltiga bränslen är förbjudna i Östersjön.