Flera felsatsningar från Trafikverket

Satsningar på trafiksäkerhetshöjande åtgärder och arbete för att invånarna ska kunna nyttja kollektivtrafiken i sin vardag är bra prioriteringar som politiken på riks-, region- och lokalnivå jobbar för.

Magnus Danlid (C) vill att regionen ska bli tuffare mot Trafikverket.

Magnus Danlid (C) vill att regionen ska bli tuffare mot Trafikverket.

Foto: Arkiv

Debatt2020-01-09 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Gjorda prioriteringar som till exempel mötesfria vägar, viltstängsel samt trafiksäkra korsningar är bra. Flera riksvägar i vårt område är i stort behov av upprustning med bland annat viltstängsel och säkrare korsningar. 

Det är viktigt att hela Kalmar län, även norra länet, kopplas mot de större orterna för att knyta ihop orter så att det ska vara möjligt att jobba och studera i en ort, och bo i en annan. Där är tåget viktigt för resor till Stockholm, Kalmar och Linköping, samt busstrafik till Jönköping och Växjö. En snabb, säker och pålitlig järnväg mellan Kalmar och Linköping är jätteviktig.

Obevakade övergångar och ett stabilare spår samt ett signalsystem som möjliggör att flera tåg kan befinna sig på samma sträcka är också nödvändigt. Dessa satsningar skulle dessutom spara så mycket restid att tåget skulle kunna stanna såväl i Gullringen som i Målilla och ändå komma fram snabbare. 

Man blir häpen över Trafikverkets idéer för de föreslagna beslut som sänkning av hastigheter, byggande av nya busshållplatser och uppsättande av fartkameror på raksträckor som innebär att omkörningarna ofta sker där sikten är begränsad på våra riksvägar. Trafikverket uttalar att sänkt hastighet inte påverkar sluttiden så mycket. 

Samma Trafikverk satsar otroligt mycket pengar i Sverige på busshållplatser utmed riksvägarna en bit från orterna där människor bor, just för att kollektivtrafiken ska spara tid. Nu senast finns beslut på att mycket pengar kommer att satsas i Storebro på en hållplats just för att de resande ska få snabbare restid som åker mellan Hultsfred och Västervik. En otroligt konstig beräkning då resenärernas tid inte verkar räknas som den det tar att ta sig till en hållplats som ofta ligger längre bort än bostadsorterna och att nämnda busslinje ska köra 80 km/tim i stället för 90 och bevakas av flera kameror. Dessa kamerapengar borde ha gått till trafiksäkerhetssatsningar istället.       

Vi välkomnar det goda initiativ som regionen gjort till att bjuda in ansvariga på Trafikverket. Det är viktigt att regionen talar med en enig och stark röst då vår regions behov uppmärksammas, och där Trafikverkets felsatsningar påvisas.