Banta med SUV-light

Det bråkas mycket om lighttrenden inom livsmedelsindustrin och nu har modeordet även spridit sig till bilvärlden: SUV-light. Men glöm allt du hört om konstgjorda tillsatser och falsk marknadsföring, här symboliserar uttrycket bantade stadsjeepar. Ett perfekt exempel är Ford Kuga vars kaxiga utseende påminner om en "äkta" terrängbil, men vikten och soppatörsten skvallrar om något helt annat. Det är en SUV-light som bjuder på en tuff fight!

Foto:

Ford2008-05-23 06:56


Fusk-SUV, mes-SUV och wannabe-SUV. Vardagliga familjevagnar utstyrda i uppkäftiga jeepkostymer har fått utstå många glåpord och Ford Kuga är inget undantag. Det är nämligen i grund och botten en höjd Ford Fucus som varit på gym och pumpat upp musklerna rejält. Vilka fördelar det är mot de "riktiga" terrängbilarna? Tja, med tanke på den stormiga miljödebatten och rekordhöga literpriset på såväl diesel som bensin så är en SUV-light att föredra.

Fantastisk utsikt
Teststräckan vi kör löper från spanska Jerez de la Frontera med målgång i staden Benalup, knappt tjugo mil härifrån. Vädret är mer än försommar och kvicksilvret har rusat upp i 27 grader. Livet känns oförskämt behagligt och det är bara att njuta av den kaxiga designen på Ford Kuga. Bilen är en riktig skönhet, men än en gång kan vi konstatera att skyddslister längs karossidorna inte prioriteras. Inredningen är snygg med stora instrument och en silverfärgad mittkonsol. Man sitter behagligt på samtliga platser och baksätet är fällbart 60/40. Ford Kuga erbjuds i två utrustningsnivåer: Trend (standard) och Titanium, där den senare kostar 27 000 kronor extra men inkluderar nästan allt i utrustningsväg. Ändå är inte Trend på något sätt avklädd utan har exempelvis luftkonditionering och ljudanläggning. Om du hostar upp 7 500 spänn ytterligare så inkluderas dessutom "sol- och siktpaketet" (ingår i Titatanium). Det innehåller regnsensor, eluppvärmd vindruta och ett gigantiskt panoramaglastak.

Lätt motorval
Högst upp på instrumentpanelen sitter startknappen och med ett enkelt tryck så vaknar tvålitersdieseln på 136 hästar till liv. Vad det erbjuds mer för maskiner? Jo, du kan välja vilket alternativ du vill så länge du väljer det här - för att citera Henry Ford. Dieselspisen är nämligen det enda motorvalet inledningsvis, fast vad gör det? Oljebrännaren är en trevlig bekantskap som spurtar till hundra på 10,7 sekunder och dricker måttliga 0,64 liter milen.
Efter de kurviga vägarna över Los Barrios kan jag lägga i sjätte växeln och sträcka ut på den spanska autostradan. Men innan vi är framme vid dagens slutmål i Benalup får vi tillfälle att prova på offroadkörning. Fyrhjulsdriften är signerad Haldex och systemet ser till att bakhjulen börjar arbeta så fort framsulorna tappar greppet. Testbilen aŽla 264 500 kronor klarar sig förvånansvärt bra med tanke på att det rör sig om en SUV-light utan låsbara diffspärrar.
Det är bara att buga för nya Kuga!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!