"C" vilken maxad Ford

Den gamla modellen lanserades för sju år sedan och i bilbranschen är det en evighet. Nu är det således dags att presentera en helt ny Ford C-Max och tillverkaren har som vanligt höga ambitioner. Pressbossen säger i princip att hela mänskligheten passar nya C-Max: äldre uppskattar det smidiga insteget utan ryggkrök medan de yngre gillar formen och funktionen. Häng med till den franska Rivieran och första dejten av inte bara en maxad Ford, utan numera två!

Foto:

Ford2011-01-28 08:22


Högbyggen med kompakta yttermått blir alltmer populära och den ursprungliga beteckningen MPV har fått ge vika för MAV, vilket betyder "Multi Activity Vehicle". Här ska det finnas plats för hela familjen men även vattenskidorna om så önskas. Att det inte går att göra bilen sjusitsig i normalutförandet är löst på samma sätt som hos många andra tillverkare, man erbjuder en C-Max och en Grand C-Max där den senare sträckts ut fjorton centimeter för att ge plats åt sju resenärer.

Färgar din vardag
Även om mycket gott kunde sägas om dagens C-Max när den kom så var designen aldrig av det slag att man skrek av förtjusning. Den nya ser klart piggare och fräschare ut - speciellt i testbilens kulör, vilken kallas "Limelight". Ford C-Max är normalt femsitsig, vilket räcker för de flestas behov. Man sitter utmärkt i bekväma stolar och har dessutom bra benutrymme såväl fram som bak. Men om sittplatserna inte räcker så är det bara att slå till på en Grand C-Max för 15 000 kr extra, vilken har utrustats med eldrivna skjutdörrar på båda sidorna och en tredje sätesrad längst bak. Naturligtvis har interiören fått en släng av sleven och genomgått en uppfräschning med bättre materialval samt betydligt modernare utseende, däremot är knapparna små och plottriga. Utrustningen är bra och i stort sett allt som behövs finns som standard. Tja, kanske med undantag av en elektrisk handbroms - här måste man på traditionellt sätt rycka i en spak.

Härlig körkänsla
Nice bjuder på strålande vårväder med sol och ett härligt doftande medelhav. Färden rullar norrut längs vindlande bergsvägar där C-Max får visa vad den går för. Under huven erbjuds inte mindre än fyra dieslar (95/115/140/163 hk) och tre bensinare (105/150/180 hk). Vi rattade den mellersta bensinfyran á la 203 600 kronor som är en mycket kompetent maskin med härlig körkänsla. 0-100 rullar på 9,4 sekunder, toppfarten är 204 medan soppaförbrukningen ligger på imponerande 0,66 liter milen.
Kombinationen med en sexväxlad manuell låda är perfekt och enbart på riktigt låga varvtal avslöjar motorn att den faktiskt bara är på 1,6 liter. Körupplevelsen är påtagligt underhållande med fin styrning och bra gasrespons. Men visst märks det att testbilen är tjugo centimeter högre än exempelvis en Focus på de kurviga serpentinvägarna. Naturlagarna kan inte ens nya Ford C-Max råda över!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!