En galax(y) för sju

Ford Galaxy är som klippt och skuren för jobbet som "barnvagn". Stolarna kan placeras i trettiotvå olika konfigurationer och man river sig förtvivlat i håret innan man fått allt rätt. Det kan måhända vara anledningen till att provkörningen äger rum i staden som är världskänd tack vare sin frisör - nämligen "Barberaren i Sevilla". Nya Galaxy är inte alls lika slätkammad som gamlingen, utan är både flexig och snitsig!

Foto:

Ford2006-06-26 07:17

Barberaren i Sevilla handlar om en gammal man som vill äkta en ung vacker kvinna som hellre vill gifta sig med någon helt annan. Men det finns inte plats för alla intresserade karlar i hennes liv och historien utvecklar sig till en salig röra av kärlekstrassel. Då är det synd att inte en Ford Galaxy finns med i repertoaren - bilen rymmer nämligen sju resenärer och alla älskare kunde få sin beskärda del. De gamla kumpanerna Seat Alhambra och Volkswagen Sharan har däremot inte fått någon roll alls, nya Ford Galaxy står nämligen på helt egna ben.

Trollas bort
Utseendet ansluter till det som formgivarna kallar för "kinetic design" eller "formgivning i rörelse". Ja, för att vara en familjebuss så är utseendet riktigt lyckat. De tre stolsraderna i kupén är placerade i biografsittning, vilket innebär att de blir högre desto längre bak man hamnar. Alla sju åkande har dessutom sin egen kaptensfåtölj, alltså inga soffor att sitta/ligga och vara romantisk i. Genom ett intelligent system så kan även inredningen trollas bort på samma tid som man säger simsalabim.
Tricket består i att stolarna i andra och tredje raden kan gömmas i golvet och därmed bildas ett helt plant lastutrymme. Inredningen är mycket personbilslik och med det menar vi att den inte avviker väsentligt från exempelvis Mondeo. Den silverfärgade mittkonsolen är bred men innehåller också mycket, exempelvis mängder av småfack och en elektrisk handbroms som är väldigt praktisk.

Hårresande Ford
Motorerna är fyrcylindriga och basmaskinen är en bensinare på 145 hästar. Den måste varvas duktigt för att ge sitt bästa medan turbodieseln på 140 hästkrafter erbjuder samma "klipp" som barberarens sax - mycket tack vare det saftiga vridmomentet. Oljebrännaren är även att föredra genom sin låga förbrukning, dessutom är partikelfilter standard. Det är ett känt faktum att familjebussar ofta har sämre köregenskaper än mer lågbyggda sedaner och stationsvagnar. De är byggda på höjden vilket utvecklingsfolket måste kompensera med hårdare fjädrar för att undvika krängningar. Nya Ford Galaxy bjuder dock på en otroligt fin balans mellan komfort och vägegenskaper. Visst gungar och kränger det en del om man kör tufft på de spanska serpentinvägarna, men en sjusitsig familjebuss ska inte köras forcerat. Priset för vår testbil är slutligen 307 900 kronor. Undrar just vad den ekonomiska barberaren skulle tycka om det?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!