Focus på familjen

Sällan har begreppet "ansiktslyftning" känts så relevant som när det gäller att beskriva nya Ford Focus. Hela bilen ska vara förändrad, men ändå känns den så in i norden välbekant. Större luftintag fram, snyggare strålkastare, fräschare material, mer utrustning och del andra godsaker skiljer nya Focus från gamlingen. Men står inte bilarna bredvid varandra är det få som ser skillnaderna. De verkligt stora miraklerna ligger på det tekniska planet.

Foto:

Ford2008-01-10 08:37


St Paul de Vence är en liten konstnärsby några mil från den franska Rivieran och ligger vackert belägen på en kulle omgiven av pinjeträd och cypresser. Numera är orten anpassad till turismen men vad gör det, här är lika vackert ändå och klimatet är med sina trehundra soldagar ett av de bästa i Frankrike. I området finns alla typer av vägar och trakten lämpar sig därför alldeles utmärkt för provkörningar.

Lådan saknas
Vägen upp mot Col de Vence är rolig att köra men kräver total koncentration då kurvorna ofta är skymda och tempot uppskruvat. Här hade den riktigt stora nyheten, växellådan PowerShift med dubbla kopplingar, varit helrätt. Snabba omärkliga växlingar utan att tappa fart är precis vad dessa vägar kräver. Ford lyckades dock inte få fram mirakelådan till provkörningen vilket är synd och lite "ofocuserat", men solen skiner och vem vill klaga? Dessutom ska vi inte förringa den sexväxlade manuella lådan som är en av de bästa i sitt slag. Ford Focus har aldrig varit någon familjebil som gjort stort väsen av sig. Däremot uppfyller den de flestas krav på utrymme, komfort, köregenskaper, säkerhet och ekonomi. Interiören ger ett mer ombonat intryck då instrumentbrädan har ett softare ytskikt, fräckare mätartavlor, stolarna känns bättre och färgsättningen är mer djärv. Små detaljer men ack så väsentliga för helhetsintrycket.

Huvens hemlighet
En annan nyhet är att Ford i Sverige enbart tar in tvålitersdieseln på 136 hästkrafter i dyraste utförandet: Titanium. Man nöjer sig med den snålare och fullt tillräckligt starka "miljödieseln" på 109 hästar till Trend och Ghia. På bensinsidan finns en inropare på hundra hästkrafter men det är etanolversionen Flexifuel på 125 hk som kommer att dominera topplistan. Vi provkörde dock tvåliters bensinaren på 145 hästar, vilket är en riktigt trevlig bekantskap men säljs enbart med automatlåda och i dyrare Ghia-utförande.
Noll till hundra rullar på 10,7 sekunder och toppfarten är 195. Räcker inte fartresurserna så erbjuds även kraftpaketet Ford Focus ST med en turbofemma på 225 kusar. På tal om drivkällorna så är fortfarande motorhuvsöppningen en gåta för sig. När vi letat i tio minuter efter handtaget inuti bilen så ger vi upp, bara för att inse att huven öppnas med - startnyckeln! En kul detalj som dessutom är praktisk. Men vem öppnar motorhuven idag förutom vetgiriga motorjournalister?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!