Focus på körglädje

Enbart sjuttio bilar är reserverade för Sverige, men det kan ändå vara på sin plats med en varning. Ser du en muskulös Ford Focus med ett RS emblem i fronten närma sig blixtsnabbt i backspegeln så tänk inte ens tanken på att ge järnet - även om du rattar en BMW M5 eller Mercedes SL. Det är inte lönt du försöker trots att din leksak kostar minst halvmiljonen mer. Ford Focus RS har nämligen ingen elektronisk toppfartsbödel utan ger sig först vid 263 knutar.

Foto:

Ford2009-04-15 07:54


De tyska tillverkarna har en hemlig överenskommelse om att ingen bil ska toppa mer än 250. Ford är därför en smula mallig när man nu presenterar en rallybil för landsvägsbruk som klarar hundrastrecket på 5,9 sekunder och toppar 263 km/h. Ändå är priset vettiga 310 900 kronor vilket i princip inkluderar allt utan testbilens giftiga kulör "ultimate green" som kostar 10 900 extra. Men vad betalar man inte för att göra sina kompisar gröna av avund?

Hårt och skumpigt
Ford Focus RS är ingen vanlig halvtråkig vardagsbil - det avslöjar skärmbreddarna, spoilerpaketet och den rejäla takvingen. Bilen rullar dessutom på saftiga 19-tumsfälgar och baktill finns en jättelik diffusor i vilken det mynnar ut två avgaspipor grova som stuprör. Fords framgångar i rallyskogen kan väl inte ha undgått någon och testvagnen har tydliga släktband till WRC-bilen. Man färdas som under en specialsträcka i Monte Carlo-rallyt: hårt och skumpigt. Det räcker att titta på de lövtunna däcken och den minimala stoppningen i framstolarna så förstår man att kroppens inre organ kommer att få en omskakande, men ack så kul, resa. Framsätena består av två rejält skålade Recaro-stolar med gigantiska sidostöd som håller kroppen på plats i kurvorna. Tre analoga mätare har lagts till på instrumentpanelens ovansida och växelspaken är perfekt. Frågan är om motorn lever upp till alla förväntningar?

Energisk asfaltsdans
Maskinen startar med ett dovt muller som övergår i ett aggressivt ryt när turbon börjar ladda. Femman portionerar ut hela 305 hästkrafter men enbart på framhjulen, vilket kan låta fullkomligt idiotiskt. Men köregenskaperna är ruggigt bra och Ford Focus RS suger sig fast i sin energiska asfaltsdans längs de sydfranska bergsvägarna. Detta är möjligt tack vare en avancerad mekanisk differential som ser till att framsulorna alltid har bästa grepp. Teknikerna berättar att de lagt ner mycket tid och arbete på att få bilen helt perfekt i entusiasternas ögon.
För entusiast måste man vara för att uppskatta den här kärran: fjädringen är stenhård och däcken tar heller inte upp mycket av vägens ojämnheter. Chefskonstruktören Dirk Densing avslöjar att nya Ford Focus RS klarar av Nürburgrings 20,8 kilometer långa nordslinga på 8 minuter och 17 sekunder. Alla bilintresserade vet vad siffrorna betyder: en extremt kompetent körmaskin vars pris får anses vara rena kapet. Snacka om lyckopiller!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!