Ford g(r)illar Aston Martin

Ford var en gång i tiden ägare till Aston Martin, men det anrika bilmärket såldes efter sju sorger och åtta bedrövelser 2007. Det tycks man dock ha ångrat och nu försöker man stjäla Aston Martins identitet. Titta bara på grillen på nya Ford Fiesta, vilken får cheferna hos den brittiska kronjuvelen att sätta eftermiddagsteet i halsen. Fronten är Aston Martin upp i dagen samtidigt som finessen "MyKey" tycks vara hämtad från någon Bondfilm.

Foto:

Ford2013-06-07 04:05


Ford Fiesta får man väl kalla veteran då den hängt med sedan 1976. På sitt nu 37:e år och efter femton miljoner tillverkade bilar så lanseras en nyspacklad Ford Fiesta med smart teknik, nya säkerhetssystem och trecylindriga motorer. Vi har provkört i italienska Rom.

Släpp inte händernaDesignmässigt så är det nosen som sticker ut mest med den omtalade Aston Martin-grillen och helt nya strålkastare. Sedan hittar man inte så mycket mer än att baklysena fått nya glas och takspoilern omformats. Om du tycker den yttre designen fått sig ett lätt lyft så är nyheterna på insidan än färre, men varför ändra på något som redan tidigare var bra. Allt har den rätta fingertoppskänslan, man färdas bekvämt och grundpriset börjar från 119 675 för tredörrars samt 123 175 för fem. Tänk dock på att komfortpaketet á 8 800 kronor är ett måste med tanke på att det innehåller luftkonditionering och ljudanläggning. Hostar du upp 2 400 ytterligare så ingår även Ford SYNC. Då kan du ringa eller ta emot telefonsamtal och spela musik med hjälp av din röst. Systemet läser till och med upp SMS-meddelande utan att du behöver släppa händerna från ratten.

Lugnar nervernaUnder huven erbjuds förvirrande många motorer, eller vad sägs om bensinfyror på 1,25 liter med antingen 60 eller 82 hästkrafter samt nyutvecklade trecylindriga maskiner på 1,0 liter och med effekterna 80, 100 respektive 125 hästkrafter? Dessutom finns två dieselspisar på 75 respektive 95 hästkrafter. Hängde ni med? Ford har satsat helhjärtat på säkerheten och bilen erbjuds med Active City Stop som bromsar automatiskt om inte föraren gör det i upp till 30 km/h och skulle du bli inblandad i en olycka så skickas ett nödanrop iväg till SOS med din GPS-position.
Den fiffigaste finessen är ändå MyKey som tagits fram för att lugna nerverna på oroliga föräldrar. Nu kan nämligen farsan eller morsan programmera en "ungdomsnyckel" med förvald topphastighet, spärra så att varken antisladd- eller antispinnsystemen går att koppla ur och dessutom kan päronen sätta en maxvolym på stereon som till råga på allt är stendöd tills alla fått på sig bälten. Innan vi sätter punkt så kan vi avslöja att utvecklingschefen heter Jeremy Main och han har värvats direkt från, just det, Aston Martin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!