Förtrollande Focus

Hokus Focus" säger magikern och svänger med sin trollstav. Den här gången är det ingen blondin i pajlettbikini som ska sågas i bitar, utan ett betydligt mera riskfyllt trick i mångmiljardklassen Att trolla fram en arvtagare till megasuccén Ford Focus är nämligen ingen lätt uppgift och går något snett så förses projektchefen med samma tvångströja som Houdini. Nu är det inte nödvändigt - familjekärran förtrollar oss och bjuder på magi när den är som bäst!

Foto:

Ford2004-12-04 09:56

Joe Labero och David Copperfields illusioner sätter griller i huvudet på folk För hur lyckas magikerna trolla bort de mest omöjliga sakerna och få assistenter att sväva fritt i luften? Ja, svaren är lika hemliga som utvecklingsarbetet bakom nya Ford Focus. Det har nämligen varit mycket hysch-hysch och alla förståsigpåare har spekulerat vilt, fast det finns (gudskelov) två avgörande skillnader. Familjebilen är ingen bluff och efter att du läst vår avslöjande provkörning så slipper du ligga sömnlös på nätterna?

Magik i baksätet
Man skulle kunna säga att dagens testbil lever ett slags dubbelliv med ett magiskt skimmer över sig. Focusfamiljen har nämligen alltid solat sig i företagets rallyframgångar - även att det rört sig om två helt olika bilar som setts i rallyskogen och hos återförsäljarna.
Den tolfte mars nästa år är det dags att lansera en helt ny Ford Focus och den har egentligen bara sitt modellnamn gemensamt med föregångaren. Längden har exempelvis ökat med hela sjutton centimeter och bredden med fjorton. Interiören är dessutom flera klasser bättre än i gamlingen och målsättningen har varit att åstadkomma en enkel men funktionell förarmiljö. Visst har Ford lyckats, men det sker på bekostnad av fräckheten som fanns i den första generationen.
Framstolarna är dock komfortabla och "hokus Focus" så går det att klämma in en trio av trollkarlar i baksätet.
Under huven erbjuds sju motoralternativ och vi har provkört tvålitersmaskinen på 145 hästar. Det är en dragvillig bensinfyra som gör bra ifrån sig - men varför i hela friden ska man behöva använda tändningsnyckeln för att öppna motorhuven? Det vill vi helst trolla bort!
Efter 9,2 sekunder passeras hundra och med plattan i mattan visar hastighetsmätaren 206. Hur det står till med köregenskaperna? Jo, tack. Det är en ovanligt lyckad kombination av komfort och stabilitet.
Vid provkörningen i hjärtat av italienska Toscana så kändes fjädringen trygg och kullerstensgatorna gjorde sig icke besvär. Om färden ändå tenderar rulla käpprätt åt pinje- och olivträden så skyddas passagerarna av dubbla krockkuddar, sidokrockkuddar samt krockgardiner. Ford Focus är helt enkelt som en trollerilåda: har man väl fått smak på innehållet så är det svårt att hålla fingrarna borta. Hokus Focus filiokus!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!