Förtrollande Focus

Hokus Focus" säger magikern och svänger med sin trollstav. Den här gången är det ingen blondin i paljettbikini som ska sågas i bitar, utan ett betydligt mera riskfyllt trick i mångmiljardklassen. Att trolla fram den tredje arvtagaren till megasuccén Ford Focus är nämligen ingen lätt uppgift och går något snett så förses projektchefen med samma tvångströja som Houdini. Nu är det inte nödvändigt - familjekärran förtrollar oss och bjuder på magi när den är som bäst!

Foto:

Ford2011-04-17 04:05


Joe Labero och David Copperfields illusioner sätter griller i huvudet på folk. För hur lyckas magikerna trolla bort de mest omöjliga sakerna och få assistenter att sväva fritt i luften? Tja, svaren är lika hemliga som utvecklingsarbetet bakom nya Ford Focus. Det har nämligen varit mycket hysch-hysch och alla förståsigpåare har spekulerat vilt, fast det finns två avgörande skillnader. Familjebilen är ingen bluff och efter att du läst vår avslöjande provkörning så slipper du ligga sömnlös om nätterna.

Bättre kvalitet
Nu är det dags att lansera den tredje generationens Ford Focus - bilen som ursprungligen lanserades 1998 och som fram till dags datum har skruvats ihop i otroliga tio miljoner exemplar. Den yttre designen på "vår" femdörrars halvkombi känns ny och fräsch, även om likheten är stor med föregångaren. Mest designlusta finns i nospartiet som verkligen fått ett aggressivt uttryck med sina stora luftintag. Många väntar säkert också på kombimodellen men ni får hålla er tills lanseringen i sommar. Inredningen präglas av en högre kvalitetskänsla jämfört med tidigare och utvecklingsfolket har lagt ner mycket arbete på att få en välisolerad och tyst kupé. Instrumenteringen är till stora delar hämtad från nya Ford C-Max med den svulstiga mittkonsolen vars knappar ger ett lite rörigt intryck. Framstolarna är komfortabla och det går att klämma in en trio av trollkarlar i baksätet utan problem.

Unika hjälpsystem
Under huven erbjuds en salig mängd motorer och låt oss dra alla på stört. Söker du efter en bensinare så finns maskiner på 120 respektive 150 hästkrafter varav den förstnämnda är en Flexifuel och för övrigt den billigaste modellen á la 181 400 kronor. Ford själva tror dock mest på dieselspisarna som består av 1,6-litersmaskiner på 95 respektive 115 hästkrafter samt tvåliters på 115, 140 respektive 163. Vi har provkört den förväntade storsäljaren på 1,6-liter och 115 kusar. Efter elva sekunder passeras hundra, toppfarten är 193 men det mest imponerande är ändå förbrukningen som ligger runt 0,42 liter milen medan koldioxidutsläppet är 109 gram.
Hur det står till med köregenskaperna? Jo, det är en ovanligt lyckad kombination av bra väghållning och körglädje. På vindlande bergsvägar i Spanien så känns fjädringen trygg och för den som kollar i tillvalslistan så finns en hel radda hjälpsystem så som adaptiv farthållare, aktiv filhållare, trafikskyltsavläsare, trötthetsvarnare samt parkeringshjälp. Ford Focus är helt enkelt som en trollerilåda - har man väl fått smak på innehållet så är det svårt att hålla fingrarna borta. Hokus Focus filiokus!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!