Fy sjutton så bra

Ford Mondeo föddes en vårdag 1993 och har således fyllt sjutton bast i år. Bilen är alltså ingen fjortis längre utan har växt till sig och mognat, vilket märks bakom ratten. Här bjuds det på bättre kvalitetskänsla och ännu mer körglädje. Men tro inte att det rör sig om något nytt mästerverk - dagens testbil är en facelift av modellen som lanserades för tre år sedan. Ford har gjort ett relativt stort ingrepp och vi kan bara säga: fy sjutton så bra!

Foto:

Ford2010-11-20 05:05


1993 bildades EU, Bill Clinton blev USA:s president och parfym utsågs till årets julklapp. Bland det mest spännande på bilfronten var världspremiären av Ford Mondeo - en bil som kunderna sedan dess tycks haft en omättlig aptit på. Nu är frågan om uppdaterade Mondeo bjuder på alla ingredienser som köparna förväntar sig? Vi har testat i München.

Skenet bedrar
Ford Mondeo kommer liksom tidigare att tillverkas i tre olika karossversioner: sedan, halvkombi samt kombi. Den renodlade fyrdörrars-sedanen kommer dock inte att säljas här, vilket ingen behöver sörja. Låt oss börja med utseendet och visst känner vi igen att det är en Mondeo? Nosen har förändrats mest då grillen blivit riktigt bredkäftad och dessutom löper ett pärlband av lysdioder ovanför dimljusen. Sidolinjerna är i stort sett oförändrade och baktill har ljusen fått ett lätt lyft och innehåller numera trendiga lysdioder. Jag öppnar förardörren och tar plats bakom den till synes välbekanta ratten. Men skenet bedrar och här har det hänt betydligt mer än på utsidan! Hela instrumenteringen känns exklusivare och plastkänslan från gamlingen är som bortblåst. En annan viktig detalj är ljudisoleringen som förbättrats och nu kan man njuta av tystnaden. Att testbilen är 478 centimeter lång märks inuti eftersom utrymmena räcker mer än väl.

Sköter grillen
Under huven erbjuds en hel radda fyrcylindriga motorer: bensinare på 160, 203 respektive 240 hästkrafter, sedan finns också en flexifuel på 145 hästar för dig som vill köra på etanol. Föredrar du hellre diesel i tanken så finns maskiner på 115, 140, 163 respektive 200 hästkrafter. Tja, det är nästan så man blir yr i mössan av alla siffror men Ford tror att storsäljaren lär bli dieselspisen på 140 hästar vars pris börjar från 244 500. Motorn gör 0-100 på 9,5 sekunder, toppar 210 knyck men det viktigaste är att förbrukningen ligger på 0,53 liter milen.
Vi måste även berömma uppträdandet på vägen - köregenskaperna är inspirerande och det är lätt att trycka på gasen lite för mycket. Avslutningsvis kan vi inte låta bli att berätta om nyheten "Active Grille Shutter" vilket innebär att luftströmmarna genom grillen styrs automatiskt för att minska turbulens och luftmotstånd i höga hastigheter. Tekniken håller också grillen stängd vid kallstarter, vilket gör att motorn når sin arbetstemperatur snabbare. Enkelt men genialt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!