Gott & blandat

När en bilmodell hämtar inspiration från två olika världar kallas det för "crossover". Samma uttryck används inom gastronomin och innebär även där att alla gränser är utsuddande. Ford S-Max försöker exempelvis vara både en praktisk familjebuss och en körglad sportbil på samma gång. Är detta verkligen möjligt? Det är med stor förväntan vi sätter oss tillrätta bakom ratten för att se hur det står till i hjärnkontoret på utvecklingsfolket!

Foto:

Ford2006-10-11 08:23

Sevilla bjuder på tjugosex soldagar per månad och om växthuseffekten fortsätter så kommer det att bildas öknar här redan under det nuvarande seklet, precis som på den afrikanska sidan av Gibraltarsundet. Ja, det är bara att tacka högre makter för att luftkonditionering finns.

Trolleri i baksätet
Vid ett lunchstopp pratar vi med det tyska värdparet som säger att området är underbart, men inte på sommaren: "då åker vi hem till Berlin och svalkar av oss". Claudio Messale är designchef och han förklarar sin hemlighet: "Ford S-Max är tillägnad kunder som vill ha bussens utrymmen, men en sportbils karaktär". Efter mycket snack om den sportiga designen kommer vi till fakta och då visar det sig att bilen blivit tolv centimeter kortare och åtta centimeter lägre än systermodellen Galaxy. Som kronan på verket har man försett familjevagnen med kraftiga skärmbreddare, sidogälar och luftintag! Inredningen är snygg och prydlig med stora instrument och en bred silverfärgad mittkonsol mellan de främre sportstolarna. Allt är lätt att hitta och logiskt, utan måhända handbromsen som påminner som gasreglaget till en jumbojet. Interiört erbjuds sittplatser för upp till sju personer - men resenärerna längst bak bör dock inte ha alltför högt ställda krav på utrymme.

Som en godispåse
Genom ett intelligent system så kan även stolarna i andra och tredje raden trollas bort på samma tid som man säger simsalabim.
Motorn känner vi igen från Volvo - det är den gamla hederliga turbofemman som lämnar hela 220 underhållande hästkrafter. Maskinen tillsammans med den sexväxlade lådan sätter rasande fart på plåtmassan: hundrastrecket nås på 7,9 sekunder och toppfarten är 230. Det innebär naturligtvis att chassit har styvats upp och visst, det går att åka ruskigt fort under total kontroll men frågan är hur lämpligt det är med en familjebuss? Med en matchvikt på närmare 1 700 kilo är det ingen lättflyttad pjäs vi hanterar. Nöjer man sig med fem sittplatser i kupén så kan bagageutrymmet utrustas med ett praktiskt utdragbart golv. Man slipper således att sträcka sig in med väskorna utan kan lugnt lasta allting varefter man skjuter in hela golvet i bagageutrymmet. Ford S-Max är därmed som en påse Gott & blandat. En blandning av det mest omtyckta och varje smakbit ger lust till att ta en till. Och en till...

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!