Jösses, vilken Fiesta!

Ford har fått ta emot många gliringar med anledning av nya Fiesta. Grillen har varit ett hett ämne eftersom formen tycks vara en skicklig kopia av Aston Martins. Längst gick den portugisiska televisionen som genomförde en komisk testduell mellan den populära småbilen och Aston Martin Rapide. Nu vill Ford täppa till truten på alla skämtsamma redaktörer och lanserar en trimmad Fiesta vars prestanda i alla fall ska påminna om en supersportbil.

Foto:

Ford2013-07-12 04:05


Vi trycker på startknappen och kupén fylls genast av ett fantastiskt motorljud. Men det är faktiskt inte äkta utan kommer från en så kallad "Sound Symposer". Enkelt förklarat går det ett tunt rör från insuget upp till instrumentpanelen där ljudet leds till ett membran där det sedan förstärks till ett härligt motorljud. Häng med till den franska Rivieran och provkör busfröet Ford Fiesta ST.

Svår policyfrågaTill det yttre består förändringarna av breddade hjulhus, spoilerpaket, fräcka luftintag, dubbla avgasutblås och ST-emblem lite här och där. Bilen har även grålackerade 17-tums fälgar skodda med 205/40-däck och genom ekrarna lyser knallröda bromsok. Inredningen är densamma som i vanliga Fiesta, fast med fotpedaler i lättmetall och skålade sportsäten från Recaro. Därmed är sittkomforten som traditionen bjuder: trångt och åtsittande. Även här finns ST-emblem på bland annat tröskelplåtarna, rattkransen och broderat i ryggstöden. De osynliga skillnaderna hittar vi som vanligt under skalet: hjul, fjädrar och stötdämpare har anpassas för tuffare körning. Hur långt man vågar gå är en policyfråga och i det här fallet har man inte velat pruta alltför mycket på komforten.

Underbart är kortUnder huven arbetar en turbofyra på 182 hästkrafter som varvar villigt ända upp till rödmarkeringen, vilket gör Fiesta ST till en riktig sprinter: färden till hundra rullar på 6,9 sekunder medan toppfarten är 220 km/h. Föraren har även tillgång till en overbooster som vid full gas genererar 200 hästar, men det roliga varar bara i tjugo sekunder. Vi börjar provkörningen i bergen ovanför den franska Rivieran. De krokiga vägarna här skiljer agnarna från vetet och ett misstag kan innebära att nästa stopp blir pärleporten. Det vill till att ta det lugnt, men det är lättare sagt än gjort.
För att hålla bilen kvar på vägen har Fiesta ST ett stabiliseringssystem som kan justeras i tre olika lägen, varav mellanläget tillåter bakvagnen att glida ut en smula innan bromsarna slår till. Grundpriset för Ford Fiesta ST är 184 900, men merparten av spekulanterna lär uppgradera sitt busfrö till ST+. Då ingår automatisk klimatanläggning, fetare ljudanläggning och stolsvärme, men priset rullar i väg till 199 900. Å andra sidan får du exakt tio stycken Ford Fiesta ST+ jämfört med en enda Aston Martin Rapide.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!