KAnonbil för Rivieran

Rivieran är ett mandomsprov för bilar och här använder fransoserna samma taktik vid fickparkeringen som på bouleplan - man "krockar" helt enkelt bort sina motståndare. Att upptäcka en fyrhjuling utan bucklor är lika omöjligt som hitta en tvättäkta Rolexklocka hos strandförsäljarna. Det är förståeligt varför lättparkerade Ford Ka går åt som smör i solsken och nu erbjuds en sportversion som vi luftat efter lyxkusten!

Foto:

Ford2004-03-30 07:27

Det är vår i Cannes, favoritstället för kända popartister och celebra skådisar. Atmosfären är tämligen exklusiv och det hamras redan inför filmfestivalen i maj. Den uniformsklädde portieren utanför hotell Carlton viftar vänligen men bestämt bort alla vardagsbilar som tenderar att närma sig den flotta entrén.
Här är det strikt reserverat för engelska limousiner och italienska superåk.
Men när jag dyker upp i min medelhavsblå Ford Sportka så är det inga problem - miljonbilarna får helt enkelt maka på sig.
Enligt bilvärldens ålderstrappa så har Ford Ka uppnått pensionärsstatus med sina åtta år på nacken. Men sedan en tid tillbaka finns alltså en vidareutvecklad sportmodell med fräsigare färger, ballare interiör och en motor som ger precis rätt sug i magen.

Framförallt är det Rivierans guldgummor som tittar på testbilen med stora runda ögon och det innebär att försäljningen är säkrad.
Komiker brukar nämligen påstå att damerna här riskerar att drunkna när dom badar i Medelhavet - eftersom allt guld tynger ner dem. Därmed är 132 900 kronor en spottstyver, även om det är mycket pengar för en pyttebil aŽla Sportka Å andra sidan så är sportstolarna underbara och vänder man sig bakåt uppenbarar sig två fullt fungerande sittplatser. Växelspaken med sin aluminiumknopp ligger precis där handen befinner sig och provkörningen kan starta.
Vi börjar med att glida fram längs med strandpromenaden för att leta oss vidare upp mot livsfarliga Route Napoléon.
Det är en serpentinväg som bjuder på vackra vyer och hisnande stup - utan vare sig räcken eller skyddsnät. Vi får helt enkelt förlita oss på högre makter samt fyra krockkuddar.
Maskinen på 95 hästar är genast med på noterna och körningen blir riktigt underhållande.
Efter 9,7 sekunder är farten hundra och när femmans växel närmar sig varvtalsstoppet så är man uppe i 174 km/h. Det som särskilt får mungiporna att åka upp är den handjagade lådan, kvicka styrningen och suveräna väghållningen.
Dessutom består fronten och baken av stryktålig plast vilket lämpar sig på Rivieran. Här använder nämligen ingen handbroms på grund av parkeringstaktiska själ - på så sätt kan medtrafikanterna knuffa till bilen om den tenderar stå helt galet (vilket fransoserna lyckas med i 99 fall av 100).
Ska man skratta eller gråta?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!