Maxad familjeracer

Ford har lyckats med konststycket att kombinera en praktisk familjebuss med en körglad sportsedan. Resultatet heter S-Max och bilen levererar mängder av körglädje, prestanda och läcker design. Nu bygger Ford vidare på sin storsäljare från 2006 och frågan är om kärran fortfarande sticker ut från mängden? Jajamänsan fattas bara. Ford har filat på formen och presenterar såväl nya motorer som en ny växellåda. Hoppa in så tar vi en premiärtur!

Foto:

Ford2010-04-22 07:23


Jag lägger i drive-läget och trycker till på gaspedalen - pang! De 203 hästarna reagerar blixtsnabbt och prestandan är i toppklass. Jisses, kan en familjefraktare för upp till sju resenärer vara så laddad som testbilen? Fjädringen känns sportig medan styrningen är lagom hård och ger den vägkänsla man förväntar sig av en sportbil. Hoppsan, skrev vi sportbil? Tja, då är det väl så?

Matkassen bestämmer
Designen har snitsats till med några veck på motorhuven, lite kromlister, en fräckare grill och naturligtvis lysdioder - det sistnämnda lyser verkligen upp tillvaron. Martin Smith är designboss och han förklarar sin hemlighet: "Ford S-Max är tillägnad kunder som vill ha bussens utrymmen, men sportbilens karaktär". Efter mycket snack om designen kommer vi till fakta och då visar det sig att bilen är fem centimeter kortare och sex cm lägre än systermodellen Galaxy. Som kronan på verket har familjevagnen kraftiga skärmbreddare, sidogälar och luftintag! Inuti känner man också igen sig, förutom nya textilier och en uppfräschad mittkonsol. I grundutförande är S-Max femsitsig med tre separata bakstolar som man enkelt kan fälla eller flytta. För 9 400 kronor kan man även få två extrasäten längst bak, men resenärerna bör inte ha alltför högt ställda krav på utrymme samtidigt som bagaget minskar till två matkassar.

Övertygande energiknippe
Under huven erbjuds flera motoralternativ där vi har provkört den roligaste maskinen: 2,0 EcoBoost för 300 000 kronor. Det är en turbofyra på 203 hästkrafter som klarar hundrastrecket på 8,5 sekunder och toppar 221 km/h. Ändå ligger förbrukningen på 0,81 liter milen och koldioxidutsläppet är 189 gram per kilometer vilket får anses godkänt med tanke på effekten. Tillsammans med denna motor serveras en delikat sexstegad automatlåda vid namn PowerShift. Växlingarna går snabbare än i en konventionell automat men de smeks i på ett nästan omärkligt sätt. Vill man nu inte ha en racerbil utan nöjer sig med en trendig familjetransportör så erbjuds en 145 hästars flexifuelmotor á la 249 000, vilket också är instegspriset. Därutöver finns inte mindre än tre dieslar på 115, 140 respektive 163 hästkrafter. Men vi är sålda på den testade turbosnurran och det är nog många i vårt avlånga land som kommer slå till på en maxad familjeracer!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!