Med focus på miljön

Alla biltillverkare väger sina koldioxidutsläpp med brevvåg. Ford lanserar just nu nya Focus ECOnetic som tack vare sitt start/stopp-system klarar sig precis med dubbelt porto, alltså under 100 gram. Men dessvärre är testbilens "portotabell" riktigt hög och priset landar på 199 000 kronor. Å andra sidan slipper du tanka ofta eftersom dieselförbrukningen är blott 0,38 liter milen. Är det här något för Svensson, Svensson?

Foto:

Ford2010-02-17 08:10


99 gram är inte mycket, men kan ändå vara hutlöst dyrt. I julas kostade motsvarande gram saffran 6 930 kronor och tar vi dagens guldpris så blir det 24 750. Vad gäller nya Ford Focus ECOnetic så kan man fråga sig om kunderna är beredda att betala extra för att spara på jordens resurser? "Aboslut" säger tillverkaren, men det lär knappast bli några större volymer trots att ägarna slipper fordonsskatt i fem år.

Tänk grönt
Vi känner redan Ford Focus som en okomplicerad och rymlig bil med bra vägegenskaper. Att den utrustats med tekniska finesser som sänker förbrukningen märker man bara när bilen tankas eller vid exempelvis ett stoppljus då motorn stannar automatiskt, för att sedan hoppa igång igen. För blotta ögat är det knappt synligt att bilen sänkts tio millimeter fram, åtta bak och att kylargrillen har skärmats av något. Ford Focus har aldrig varit någon familjebil som gjort stort väsen av sig. Däremot uppfyller den de flestas krav på komfort och dessutom underlättar det om du har gröna fingrar. ECOnetic har nämligen ett belöningssystem för snål körning vilket redovisas i färddatorn. Det hela går ut på att samla ihop blad vilka slutligen förvandlas till en blomma om ditt körsätt är miljömedvetet. Syftet med just en blomma är naturligtvis att föraren ska sporras till att köra snålt och bäst av allt: du behöver inte bråka med din käresta om vattnandet. Här är det gaspedalen som avgör skillnaden mellan visset och blomning.

Gammal bekant
Under huven arbetar en dieselfyra på 1,6 liter och 109 hästkrafter vilken även återfinns hos Citroën, Peugeot och Volvo. Noll till hundra rullar på 10,9 sekunder och toppfarten är 191 km/h, ändå stannar den blandade förbrukningen på 0,38 liter milen. Bilen har naturligtvis lättrullande Michelin Energy Saver-däck vilka sänker utsläppen av koldioxid med fyra gram per kilometer. Vår körning utgick från Nice och följer man gamla riksvägen N7, som går ända till Paris, bjuds man på strålande utsikter men även mängder av kurvor och nivåförändringar.
Detta är inte den idealiska vägen för att komma ner i låg förbrukning men håller man bara någorlunda jämn fart stannar den på 0,40 liter. När vi närmar oss Fayence har vi kommit upp på 500 meters höjd och det som började med behaglig värme har förändrats till nollgradigt. Plötsligt har det blivit lite svårare att få blommorna att slå ut!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!