Med rätt att charma

James Bond rattade bilen på Bahamas i den senaste filmen och vi har testkört den på Sardinien. Ford Mondeo har kommit i helt ny tappning och är en världskändis redan innan säljpremiären. Det är inte utan anledning modellnamnet betyder just "världen" på latin. Men frågan är hur familjebilen står sig i konkurrensen? Volvo V70 byggs på samma plattform och förväntningarna är skyhöga. Ford har skjutit mitt i prick och nya Mondeo är lika charmig och elegant som Agent 007!

Foto:

Ford2007-06-05 07:40

Förr hörde det till att en ny generation av en bilmodell var liktydigt med en större bil och det talades gärna om att man "bytte upp sig". Mondeo har därför blivit tio centimeter längre och hela tolv cm bredare vilket gör den till en riktigt fullvuxen mellanklassbil med tydliga premiumambitioner. Vi valde herrgårdsvagnen med dieselspis för jungfruturen, vilket säkert kommer att bli en vanlig syn på svenska vägar.

Släkten är värst
Fords designers har förpackat nya Mondeo i en modern men ändå klassisk form. Överhänget fram har blivit mer markerat och taklinjen sluttar mer nedåt än på gamlingen. Mondeo gör ingen besviken och verkar på det hela taget mer exklusiv än förr. Premiumkänsla är nyckelordet, men det får naturligtvis inte vara för mycket av det heller - då konkurrerar man ju med kusinen Volvo V70. Ändå tycks det som om släkten är värst, Ford Mondeo kan vi nämligen utnämna till en av de rymligaste och bekvämaste bilarna på marknaden! Inställningarna för stol och ratt är bäst i klassen och även baksätet är rymligt vilket gör nya Ford Mondeo till en bil där fyra, ja kanske även fem, fullvuxna åker bekvämt. Dessutom finns tre utrustningsalternativ varav Trend är det enklaste och Ghia står för medelnivån. Titanium är mest exklusiv även om vi inte hittar särskilt mycket av den ädla metallen.

Prisvärda fyror
Bakluckan öppnar med ett jättegap och det lättlastade bagageutrymmet är rejält tilltaget. Släpvikten är 1800 kg med handjagad låda och hela 2000 kg för automatversionen, vilket gör herrgårdsvagnen till en utmärkt laståsna och dragbil. För att ge belgaren (bilen tillverkas vid Genk-fabriken) ett lägre pris än sin kusin från västkusten introduceras den med i huvudsak fyrcylindriga motorer på 161 respektive 145 hästkrafter, eller snåla turbodieslar på 130 respektive 140. Top-of-the-line blir den uppskattade Volvo-femman på 220 hästar. Köregenskaperna imponerar på Sardinens kringelkrockar och precis som hos nya Volvo V70 erbjuds ett aktivt chassi med tre lägen. Med priser från 219 200 kronor så kommer säkert nya Ford Mondeo att göra livet surt för många familjevagnar - kanske även sin kusin?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!