Riktigt bussigt

En tidig vårdag i april 2006 provkörde vi en ny Ford Galaxy i Spanien. Det var en helt egenutvecklad modell av Ford utan inblandning av de tidigare kumpanerna Seat Alhambra och Volkswagen Sharan. Nu är det dags för en uppsnofsad eller "faceliftad" version och än en gång är vi tillbaka i Spanien. Våren har precis kommit hit och man riktigt ser hur det spritter i vinstockarna på fälten.

Foto:

Ford2010-03-03 08:03


Ford Galaxy är storebror till den lite sportiga S-Max som modellen också delar många komponenter med. När vi säger storebror så är det så att Galaxy är fem centimeter längre än S-Max, mer är det faktiskt inte. Ändå känns testbilen så mycket större - det beror förmodligen på att den är tio centimeter högre.

Galax(y) för sju
Nya Ford Galaxy har sju säten som standard och man sitter mycket bekvämt fram liksom i den andra sätesraden. Men att ta sig in längst bak till de två extrasätena är lite svårare. Detta hade säkert underlättats om bilen haft skjutdörrar på sidorna, vilket den tyvärr inte har. Galaxy är extremt fyrkantig och har i stort sett behållit sin design från 2006. Några smådetaljer har naturligtvis tillkommit: mest kännetecknade är mer krom, ny grill och bakljus med lysdioder. Inuti känner man också igen sig, förutom nya textilier och en uppfräschad mittkonsol. Fyra motoralternativ erbjuds där instegsmaskinen är en flexifuel (bensin/etanol-motor) på 145 hästkrafter som kan bli din för 274 900 kronor. Vill du ha lite mer spänning i tillvaron så finns även en nyutvecklad turbofyra på 203 hästar medan du som är på dieseljakt är förpassad till två oljebrännare på 140 respektive 163 hk. Efter ett par dagar tillsammans med "nya" Ford Galaxy så kan man lätt förstå att det här är storfamiljernas favoritbil.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!