1976 var året som Concorden började flyga mellan Paris-New York, Trazan och Banarne hade premiär och kung Carl-Gustaf gifte sig med drottning Silvia. Men det var också året som Ford Fiesta såg dagens ljus och har sedan dess sålts i cirka tolv miljoner exemplar, vilket i sin tur blir otroliga 1028 bilar om dagen!
Mer påkostat
Nybakade Ford Fiesta lanseras i ett segment med stenhård konkurrens. Bilar just under fyra meter är storsäljare och alla tillverkare vet att det finns mycket pengar att tjäna på en braksuccé. Om vi börjar med att titta på designen så sticker vår turkosblåa testbil ut hakan - visst är den snygg? Men tysken (Europa-bilarna tillverkas i Cologne) är dessutom en rymlig och riktigt bra småbil. När vi tar plats i framsätena är det omöjligt att missa att kvalitetskänslan blivit högre. Allt har den rätta fingertoppskänslan, däremot är komfortpaketet för 6 900 kronor ett måste med tanke på att det innehåller luftkonditionering och ljudanläggning. Man sitter riktigt bra här fram och även baksätet lever upp till våra förväntningar. Det enda förbryllande är instrumenteringen som vid första åsynen kan tyckas vara en anig rörig, men man vänjer sig snabbt. Karossen finns som vanligt med tre- eller fem-dörrar, men minstingen är helt klart tuffast.
Unik förbrukning
Under huven erbjuds inledningsvis fyra olika motorer: bensinare på 82, 96 respektive 120 hästkrafter samt en diesel på 90 som finns i två olika utföranden, fast det återkommer vi till senare. Storsäljaren blir naturligtvis den förstnämnda bensinaren aŽla 124 200 kronor: 0-100 rullar på 13 sekunder och toppfarten är 168 km/h. Motorn fixar kraften via en femväxlad manuell låda med korta precisa slag och perfekt utväxling. Fast den intressantaste och absolut bästa maskinen är dieseln för 149 900 kronor.
Förbrukningen ligger på 0,42 liter milen och koldioxidutsläppet på 110 gram per kilometer, vilket är bra siffror. Men det kan faktiskt bli ännu bättre om du hostar upp 3 500 kronor ytterligare och köper samma dieselspis i Econetic-utförande. Denna specialare har lättrullande däck, högre utväxling och aerodynamiska hjulssidor. Förändringarna resulterar i rekordlåg förbrukning, eller vad sägs om otroliga 0,37 liter milen och 99 gram i koldioxidutsläpp? Snålheten bedrar inte visheten!
Vilken fest, Fiesta!
"Det är vår viktigaste lansering sedan T-Forden" säger utvecklingsbossen Martin Burela med allvarlig stämma. Dagens testvagn är nämligen en världsbil som byggs på tre olika kontinenter men säljs på fyra. Om bilen sedan lämnat löpande bandet i tyska Cologne eller kinesiska Nanjing ska alltså inte spela någon roll. Frågan är om alla krav och kompromisser påverkat slutresultatet. Nej, det här är den festligaste Fiestan någonsin!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!