Full fart för Frödinge – lanserar ny produkt

Efter 1,5 år av hemlighetsmakeri går Frödinge nu ut med sin nyaste produkt, Pippi gräddtårta. "Det är en rolig grej och en stor grej. Vi har nästan fått in tårtan hos nästan alla kedjor i Sverige", berättar Anders Törngren, produktionschef.

"Det är jättekul. Vi har jobbat så hårt för den här stora affären under längre tid", berättar produktionschef Anders Törngren på Frödinge. Under mars kommer den nya Pippi gräddtårta ut i butik.

"Det är jättekul. Vi har jobbat så hårt för den här stora affären under längre tid", berättar produktionschef Anders Törngren på Frödinge. Under mars kommer den nya Pippi gräddtårta ut i butik.

Foto: Elin Elmström

Frödinge2024-02-01 18:00

Pippitårtan är ett samarbete mellan Frödinge och Astrid Lindgren AB. Förberedelserna har pågått under lång tid. Att det nu blir av är en nyhet som Dagens Vimmerby var först att rapportera om. 

– Det har varit lite hemligt. Vi har försökt några gånger att göra det här samarbetet men det har inte gått helt i mål. Den här gången hade vi ett fantastiskt roligt möte där ett av Astrid Lindgrens barnbarn var med här i Frödinge. Hon fick titta på tre olika tårtor och valde den hon tyckte var bäst, säger Anders Törngren till Vimmerby Tidning.

undefined
"Det är ett samarbete som vi är väldigt glada över och passar våra två starka varumärken och dess ursprung perfekt. Vi ser fram emot lanseringen och konsumenternas feedback", skriver Linnea Maine, kategori- och marknadsansvarig, i mejl angående den nya Pippitårtan.

Det mötet skedde redan för 1,5 år sedan, i nästa vecka drar produktionen igång och i mars kommer tårtan att finnas i butikerna. 

– Det är en ren gräddtårta, en riktig Pippitårta. Bottnarna är samma färg som Pippis hår. Pippi tycker om jordgubbar så det är jordgubbssylt. Sedan har vi strössel med Pippis färger, bokstäver, guldpengar och Herr Nilson är med. Sedan är förpackningen väldigt rolig också. 

En av dem som jobbat för att få till samarbetet kring tårtan är Linnea Maine, kategori- och marknadsansvarig. 

– Ja det har tagit sin tid att lansera denna produkt. Det är tredje gången gillt. Man har försökt två gånger tidigare långt innan min tid, men då har man inte fått till alla delar på plats för att komma hela vägen i mål. Så jag är väldigt glad att jag lyckats ro i hamn detta tillsammans med Astrid Lindgren AB och mitt team på Frödinge. Vi har stora förhoppningar på produkten och arbetar med att nå ut till fler marknader, med siktet inställt långt utanför Sveriges gränser, skriver hon i mejl. 

undefined
Produktionen startar redan under andra veckan i Februari och åtta personer har anställts till följd av satsningen.

Vad betyder det här för fabriken?

– Vi har jättemycket att göra. Den här tårtan gör sitt till. Vi kommer dra igång ett helt skift till och har åtta nya personer i personalen. Sedan håller vi på att bli jättestora på export och kommer exportera till 38 länder. Så personer i bland annat Japan, Australien, Colombia och USA kommer äta våra produkter. Det är ett jättesteg och ett mål som vi jobbat för under längre tid, säger Anders Törngren. 

Många företag har det tufft just nu, hur kommer det sig att ni lyckats?

– Vi har en stark marknadsdel som jobbar hårt för att få ut våra produkter. Marknadschefer och marknadsansvariga får nu lite frukt för allt jobb de har gjort. Sedan har fabriken i Frödinge effektiviserats och moderniserats, vi har fruktansvärt lite svinn i fabriken. Vi har tittat om vårat hus ordentligt de här åren som det har gått bra och det har satsats jättemycket pengar i fabriken. Det är fler nya produkter som vi tittar på här framåt. 

undefined
"Det går bra nu för Frödinge. Visst är det en stor ökning i omsättning", säger Anders Törngren.

Vad har ni för utmaningar?

– Förut var det till exempel jättesvårt att få tag på folk. Men nu när vi sätter ut annonser är det många fler som söker. Framförallt är det kul är det är personer från häromkring. Men visst har vi också utmaningar, den största är att få fram alla produkter. Men det är en positiv grej. Det är mycket roligare att ha för mycket än för lite att göra. 

Det finns inte risk att ni växer er ur kläderna?

– Vi är ett så unikt varumärke med Frödinge ostkaka så det är jag inte ett dugg orolig för. Och Frödinge är en grön fabrik. Orkla investerade under 2023 i nya maskiner för 12 miljoner.  Vi har bra ägare som har jätteförtroende för oss. Så jag tror snarare att det blir större tillväxt i Frödinge på sikt, säger Anders Törngren. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!