Har du varit på en konsert eller ett annat evenemang någon gång? Kanske en konferens i trakten? Eller på Visfestivalen i Västervik? Då är chansen stor att du har sett och hört Jimmie Lundbergs arbete. Hans företag Live Audio Group of Sweden, med säte i Frödinge, utför allt tänkbart arbete inom ljud, ljus, bild och scenteknik och är flitigt anlitat i såväl trakten som i stora delar av landet.
– Januari, februari och mars är egentligen vår lågsäsong men med åren har det blivit mer och mer. Det är nu man servar utrustningen som blivit sliten under säsongen, men det är en hel del gig också, säger han.
Vimmerby Tidning träffar Jimmie på Pumpen i Södra Vi, i färd med att rigga inför en konsert med Drängarna samma kväll. Han kör sitt bolag själv men hyr också in frilansare när det behövs. Huvuddelen av firman är skriven i Frödinge men i bolaget finns också en 310 kvadratmeter stor lokal i Västervik, där all utrustning står. Fem meter i takhöjd och lokalen är, enligt Jimmie, helt full.
– Vissa helger har vi fem eller sex jobb i olika genrer, exempelvis konserter, konferenser och invigningar. Det är väldigt mycket olika som kan behövas på varje ställe och ofta går det åt två inhyrda gubbar per ställe, säger han.
De senaste åren har verksamheten gått spikrakt uppåt och fortsätter växa. Jimmie åker över hela Sverige om det behövs, mellan allt från riktigt stora konserter och festivaler till mindre jobb som exempelvis att sköta den lilla scenen under Tomtenatta i Vimmerby. Ett evenemang i grannkommunen har dock en särskild plats i hjärtat.
– Visfestivalen i Västervik är en av Europas äldsta festivaler och där har vi hjälpt till sedan 2018 med att leverera allt ljud och ljus, vi kör alla artister som inte kommer med egen tekniker och annars hjälper vi de resande produktionerna. Oavsett vilken festival man har gjort så vill jag nog höja den lite extra, den är så familjär i arbetssättet och ett väldigt härligt jobb att göra, säger Jimmie Lundberg.
Live Audio Group of Sweden stod även bakom nyårsaftonens ljusshow på Rådhustorget i Vimmerby, som blev något av en succé.
– Det var faktiskt lite pirrigt att göra den eftersom många nog hade målat upp stora förväntningar utifrån reklamen. Jag hade inte väntat mig så mycket folk och i efterhand kan jag säga att ljudanläggningen var alldeles för liten, det hade gått åt mer volym men det var verkligen superkul att så många kom, säger Jimmie Lundberg.
Som ljud- och ljustekniker ser man till att allting låter bra och ser bra ut, men enligt Jimmie är man på vissa sätt ofta lite bortglömd.
– Det är många jobb vi gör där vi slitit i tre dagar och inte nämns en enda gång, trots att det är vi som ser till att allting funkar och blir bra. Det är lite tråkigt ibland samtidigt som vi ju är inhyrda och får betalt. Vi behöver inte någon klapp på axeln hela tiden men ibland, särskilt när vi gjort mer än vad vi fått betalt för, hade det varit kul att få mer tack ibland, säger han.
Vilka är de största utmaningarna i branschen nu?
– Det är väldigt snabba ryck och ibland dålig framförhållning. Vi ska göra ett evenemang, till exempel, och för att vi ska kunna ge ett pris så måste vi veta precis vad de vill ha. Finns det en scen eller ska vi ta med och bygga den? Ibland kan det vara att vi får veta sådant samma vecka. Det är som att ringa till en snickare och bestämma ett datum men inte ha ritningen klar förrän den dagen, det funkar inte.
Vad krävs för att göra det du gör?
– Det är kul och jag älskar mitt jobb! Men samma fråga klockan fem på morgonen när man står och rullar kabel och har varit vaken i ett dygn, hade nog kanske fått ett annat svar. Är det värt att hålla på med det här hela nätterna? Man måste vara väldigt driven och inte tänka att man ska jobba sju till fyra, det finns inte i det här yrket utan man får jobba tills det är färdigt. Kroppen säger ifrån ibland, vi har haft ett väldigt bra 2023 men det har också varit påfrestande och vilan har sällan funnits där. Ibland har vi gjort ett evenemang på natten och åkt raka vägen till nästa för att rigga, och däremellan sovit på flaket i lastbilen.
Pandemin, när livescenerna gick i dvala, var förstås en väldigt tuff period för Jimmie och hans företag.
– Känslan att sitta med en orderstock på typ fem miljoner till att, nästan över en natt, sitta med noll kronor var inte rolig, då mådde man skitdåligt. Vi gjorde lite streamade saker men det var svårt att ta rätt betalt för de jobben. Jag hade en grymt bra revisor som hjälpte mig att söka stöden som fanns och jag hade också tur med en bra hyresvärd. Det var tungt men man hittade ett sätt att leva i det, jag jobbade som mekaniker och maskinförare samtidigt som jag byggde upp verksamheten och under pandemin hoppade jag tillbaka till det ett tag.
Jimmie lyckades kämpa sig tillbaka efter pandemin och 2023 var ett starkt år för bolaget. 2024 ser maskineriet ut all rulla på i minst samma takt och tanken är att försöka anställda personal för att kunna fortsätta växa.
– Mitt mål är att vi ska vara sju–åtta anställda. Dit har vi långt kvar men jag skulle säga att vi är nära i alla fall de två första, om jag hittar rätt personer. Det krävs någon som verkligen brinner för det på riktigt, säger Jimmie Lundberg.