– Jag har jobbat inom städ innan och har också hjälpt släkt och vänner privat. Jag gillar att man med städning kan se resultat direkt. Att se att "här lyckades jag" och vara nöjd med resultatet. Under åren har jag lyckats att klura ut hur man kan få rent på ställen som andra anser är omöjliga.
Jessica Bäckström bor i Frödinge med sin man och tre barn. Hon började sin resa inom städbranschen 2018 men är i grunden utbildad som ekonomi- och redovisningsassistent. Under yrkeslivet har hon jobbat inom olika områden, bland annat som vårdbiträde och under en period hos Frödinge Mejeri.
– Jag har olika erfarenheter som jag känner att jag kan ta med i mitt städföretag. Men det som gav mig pushen och gjorde att jag verkligen vågade satsa var att jag varit arbetslös ett tag. Lite nervöst är det såklart. Jag vet ju inte hur stor kundkrets jag kan få in. Men jag känner att man måste våga för att vinna.
Hon berättar att hennes drivkraft är att jobba med människor och att göra så att andra får möjlighet att fokusera på det som är viktigt.
– Jag har själv småbarn, större barn och äldre bekanta. Tiden och orken är viktig. Utan hälsan orkar vi ingenting till slut. Vi har själv haft mycket kring hälsa i min familj och det gör att man inser hur skört livet är. Det är lite det som har inspirerat mig till att hjälpa andra, att de ska kunna fokusera på sig själva och jag kan sköta städningen.
Företaget Bäckströms Städtjänst startade hon nu i januari 2025.
– Så det är väldigt nytt. Men jag har redan fått in lite kunder vilket är roligt. Jag hade inte väntat mig att det skulle gå så fort. Sedan får man ta det lite allt eftersom. Det är ganska tufft idag, till exempel med ekonomi och många är stressade. Jag vill ha fokus på att städa och hjälpa folk.
Hur tänker du kring konkurrenssituationen?
– Jag tycker att det är bra att det finns konkurrens. Det är ganska många små städföretag i Vimmerby, men som kund vill man ju ha valmöjligheter beroende på vad man är ute efter. Sedan är det ju lite utspritt häromkring.
Tror du att det finns behov av ett till städföretag här?
– Ja, det tror jag. Folk vill ha att välja mellan och utefter sina egna behov. För mig är kundkontakten väldigt viktig. Jag har pratat med andra som haft städföretag och upplevt att det saknats tid för kunden. Speciellt för de äldre. Det är något jag vill bygga mer på. Jag vill bygga en relation med kunderna, att man kan ta sig tid med dem, även om man är där för att göra jobbet.
Vad har du för vision med företaget framåt?
– Det är att växa givetvis. Att få anställda som har samma tänk. Att sätta kunden främst och samtidigt erbjuda en bra städtjänst. Det är målet.
Vad ser du som största utmaningen?
– Att synas och komma in på marknaden mer. Men får man in kunder och sedan får omdömen så tänker jag att man kan bygga på det.
Jessicas städtips:
- Underhåll av toalettstolen. Det kan vara väldig svårt om det bildas mycket kalk. Samma sak i duschutrymmen och handfat. Man kan gärna vara lite extra noggrann med det, för det är tuffare att få bort när kalken satt sig hårdare.
- Att torka av när man har tid. Det behöver inte vara så komplicerat.
- Ta en trasa eller blöt upp ett papper när man orkar. Det behöver inte vara extremt vackert jämt. Hälsa, ork och tid är viktigt.