Lite mer grädde och lite mer mandel. Det är det enkla svaret på vad som skiljer julostkakan från Frödinges klassiska variant. Föga förvånande är det en produkt som tillverkas under en begränsad del av året. När den tiden väl infinner sig får produktionen ställas om för att klara det höga trycket.
– De här två veckorna har vi kört över 200 ton färdig ostkaka, om man räknar både den vanliga och julvarianten. Det sker en jätteökning vid den här tiden på året, och vi kör faktiskt fabriken dygnet om just nu. Det är kämpigt för personalen, säger produktionschef Anders Törngren när Vimmerby Tidning är på plats den 16 december.
Hur gör ni för att kunna tackla det?
– Vi stänger ner andra avdelningarna lite och lånar personal från tårtan till ostkakan, så i år har vi inte tagit in någon extrapersonal. Det är stor skillnad från förr när vi packade ostkakan för hand, idag är det robotar som gör det. Effektiviseringen innebär att det idag jobbar betydligt färre personer på ostkakeavdelningen än vad det gjorde för ungefär tio år sedan.
Trots att en del processer i fabriken har automatiserats berättar Anders Törngren att de har kunnat anställa 28 personer bara sedan semestertiderna.
Hur går det ihop?
– Det är främst på frysavdelningen vi har ökat, och en del personal som jobbade med ostkaka förut jobbar med annat idag.
Han förklarar att de såg ett försäljningstapp under pandemin, men att volymerna nu börjat stabilisera sig. År 2024 har sett bättre ut på den fronten än både 2022 och 2023 på det stora hela, och vad det gäller julostkakan specifikt går man mot ett rekordår.
– Jag har inte riktigt hunnit räkna ihop det än, men rekord kan jag säga att det är. I alla fall sett till hela 2000-talet.
När det gäller just produkten ostkaka har Frödinge Mejeri (tillhörande Orkla Foods) inte särskilt stor konkurrens i dagsläget. Enligt Törngren har de över 90 procent av ostkakemarknaden, och är därmed den klart största producenten.
– Jag tror helt klart att det beror på att vi aldrig har tullat på originalreceptet. Det är jag väldigt stolt över.
Äter den yngre generationen ostkaka eller finns intresset främst hos äldre?
– Det är en av våra stora utmaningar, men jag är jättestolt över vår marknadsavdelning. Nyligen gjorde de en stor kampanj som rullades ut i Stockholms tunnelbanesystem, som riktade sig lite mot yngre. Ett så stort genomslag och en så stor ökning för ostkakan som den har gett har jag inte sett någon gång sedan jag blev chef här.
Finns det någon marknad för ostkaka och julostkaka utanför Sverige?
– Vi har faktiskt börjat sälja Frödinge ostkaka utomlands via Ikea i år. Det finns ostkaka i Australien nu, det är första gången vi är utanför Norden, och vi ser att det gör att vi ökar, säger Anders Törngren.
När vi följer med runt i produktionen finns det vissa zoner som vi inte får besöka på grund av hygien- och matsäkerhetsskäl, men Anders Törngren visar oss runt där det är mindre restriktivt. Hårnät, skobyte, rock, handtvätt och hörselskydd är ett måste för att vi överhuvudtaget ska få komma in.
På rullband som snirklar sig genom fabriken rullar den, årets sista omgång julostkaka. Efter tillverkningen måste den, av hållbarhetsskäl, säljas inom elva dagar, och det gäller att hålla sig inom rätt tidsramar.
– Efter den 24:e tar det totalt stopp i försäljningen av julostkaka, det är helt galet. Ingen köper den produkten efter julafton.