Fullfart på Frödinge Mejeri: "Snart lanseras vår nyhet"

Ny produkt under hösten, utökad personalstyrka och rekord för Ostkakeboden med 10 000 sålda portioner. Frödinge Mejeri går på maxfart igen.

"Det varit tufft under pandemin men det har ändå fungerat väldigt bra. Vi har trogen personal, så enkelt är det", säger produktionschef Anders Törngren.

"Det varit tufft under pandemin men det har ändå fungerat väldigt bra. Vi har trogen personal, så enkelt är det", säger produktionschef Anders Törngren.

Foto: Elin Elmström

Frödinge2021-08-27 15:58

I februari tvingades Frödinge Mejeri att permittera personal till följd av pandemin och en minskad omsättning. Sedan dess har vinden vänt. Redan i april var de anställda tillbaka på jobbet. Samma månad slog företaget rekord i antal sålda ostkakor till påsk. Sedan dess har den positiva trenden fortsatt. 

– Vi kör på för fullt nu, som det var innan pandemin faktiskt, och har till och med anställt ett par stycken, berättar produktionschef Anders Törngren. 

undefined
Frödinge Mejeri har lyckats komma tillbaka till ett normalläge. Produktionschef Anders Törngren ser positivt på framtiden: "Vi har mycket nytt på gång".

När restauranger och konditorier började hitta tillbaka till ett normalläge ökade även efterfrågan på företagets produkter. 

– Pandemin har varit tuff för oss. Speciellt där efter jul kändes det som att en kran vridits åt överallt. För oss blev det en volymminsking och personal permitterades i två månader. Sedan tror jag ändå att vi inte blivit lika drabbade som många andra. Nu innan semestern märkte vi att det började lossna ordentligt. Vi såg det till exempel på färskosten som vi exporterar till Finland, den låg väldigt lågt ett tag men nu kör vi den för fullt igen. 

En annan positiv överraskning är att turisterna under sommaren letat sig tillbaka till Ostkakeboden som ligger i anslutning till fabriken. Under de tio veckor som boden var öppen för besök har det slagits rekord med 10 000 sålda portioner. 

– Det är helt fantastiskt. Jag trodde inte att det var sant när jag såg siffran. Det har fungerat klockrent i sommar tack vare personalen. Det enda vi har fått klagomål på är att det varit trångt på parkeringen, menar Anders Törngren. 

undefined
"En annan nyhet som har gått jättebra är vår veganska kladdkaka. Vi har fått väldigt fin respons på den", säger Anders Törngren.

Även hösten ser nu ut att innebära en hög produktionstakt och en del nyheter för företaget. Bland annat en som kommer att synas i butikshyllorna. 

– Vi har mycket nytt på gång. Bland annat har vi kommit igång med ett halvfabrikat, vaniljkräm, som vi kör till bageri och industrier. Det kör vi för fullt med nu. Sedan kommer vi lansera ny produkt till konsumenter. Vad det blir är en överraskning men produktionen startar nu i nästa vecka och kommer börja säljas under hösten. Så vi ser mycket positivt på framtiden. 

Ett orosmoment är dock vad som kommer att hända nu med smittspridningen av covid-19. 

–Jag hoppas verkligen inte att det inte blir ett bakslag. Det skulle inte vara roligt, varken ekonomiskt och för våra anställda. När det var som värst förra gången hade vi fall bland personalen men hade, peppar peppar, ingen smittspridning på jobbet.

"Vår 300grams ostkaka har tidigare aldrig sålt mer än vår 600, förutom nu vissa veckor under pandemin”, berättar Anders Törngren.
"Vår 300grams ostkaka har tidigare aldrig sålt mer än vår 600, förutom nu vissa veckor under pandemin”, berättar Anders Törngren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!