Det område som är avstängt är ytan bakom silobyggnaden och fram till vattnet. I ena änden avgränsas det av en rad med hus.
Christer Ramström jobbar med trafik- och miljöfrågor på kommunens samhällsbyggnadsenhet. Han säger att det är markförhållandena som gör att de har stängt av området. Det är geotekniskt instabilt.
– Vi ska göra en geoteknisk undersökning. Innan resultatet av den är klart, motar vi Olle i grind och stänger av för all fordonstrafik.
I förslaget till fördjupad översiktsplan för Gamleby finns en geoteknisk rapport, som fokuserar på förhållandena i just hamnområdet.
En sak som tas upp där, är de brister som finns i kajkonstruktionen. Innan den har åtgärdats, avråder rapportförfattarna från all verksamhet i hamnområdet. Tung trafik bör inte heller tillåtas.
Om kajen inte åtgärdas, kommer den förr eller senare att rasa. Det kan leda till skred i området innanför kajen, vilket i sin tor kan göra att även byggnaderna där rasar.
– Ett åtgärdande av kajen har därför högsta prioritet, skriver rapportförfattarna.
Ur ett geotekniskt perspektiv anses det inte lämpligt att behålla befintliga byggnader i området. Risken är att pålarna på sikt mister sin funktion, vilket kan göra att byggnaderna rasar.
– Om den stora silobyggnaden rasar kan det leda till mycket stora konsekvenser, påpekar författarna.
Rekommendationen är att silon kontrolleras noga med tanke på framtida risker.