I en skrivelse till kommunen ställer sig Gamlebygymnasiets programråd frågande kring varför verksamheten inte tillåts besöka högstadieskolorna i Västerviks kommun. Programrådet skriver att de besöker samtliga högstadieskolor i Hultsfred, Vimmerby, Oskarshamn, Kinda, Åtvidaberg och Valdemarsvik för att informera om skolan och locka nya elever. Men i hemkommunen Västerviks tar det alltså stopp.
– Så har det varit under många år och vi har inte riktigt förstått varför. Vi är en stor arbetsgivare och ett och viktig utbildningscentrum för de gröna näringarna. Så vi har känt oss lite illa behandlade på grund av det här principbeslutet, säger Michael Andersson, ordförande för programrådet.
Vad riskerar ni att missa när ni inte får besöka högstadieskolorna i Västervik?– Först och främst är det tråkigt för eleverna som inte får vetskap om våra utbildningar. Sedan tappar skolan elever och näringar som behöver arbetskraft får inte det.
Michael Andersson menar beslutet bidrar till att färre elever från Västervik söker sig till Gamlebygymnasiet.
– Vi får mycket elever från kommunerna runt omkring oss men måttligt från Västerviks kommun. Mycket tror jag beror på att de inte fått tillräckligt med information.
Hur viktigt är det att utbilda unga inom gröna näringar?– På både kort och lång sikt är det helt nödvändigt. Vi behöver ha unga intresserade människor som vill jobba inom jord, skog, trädgård och med djur. Vi lider av en brist på ny kompetens.
Magnus Bengtsson, barn- och utbildningschef i Västerviks kommun, menar att inga gymnasieskolor tillåts att besöka de kommunala högstadieskolorna.
– Varken det kommunala gymnasiet eller andra fristående skolor i kommunen eller utanför får komma. Eleverna får i stället information av studie- och yrkesvägledarna inför gymnasievalet.
Varför är det så?– Det är av den anledningen att det är väldigt många gymnasieskolor som skulle komma och besöka. Vi måste behandla alla gymnasiekolor på samma sätt. Men självklart kan det här vara en fråga som vi kan behöva titta på och se om det finns anledning att tänka på annat sätt.