Ryktena har funnits under många år. "Putins båt ligger vid Gryts varv." Och ja, så har det varit. I alla fall indirekt.
– Den hade vi här, eller egentligen är det ju en av Gazproms representationsbåtar, så det var ju inte hans personliga båt. Den var på väg hit även förra året, men då fick den tekniskt fel i Finska viken och hamnade i Kotka i Finland i stället och där är den kvar, vad jag vet, säger Göran Ferm, mångårig ägare till Gryts varv.
Gazprom är det stora ryska gas- och oljebolaget där vd:n utses direkt av president Vladimir Putin och där vd:n också är Rysslands energiminister. Båten som var gäst på Gryts varv var en Azimut 85 fot (drygt 25 meter lång).
Även den beryktade och omtalade oligarken Roman Abramovitj har haft kopplingar till en båt för vinterförvaring på Gryts varv. Efter Rysslands invasion av Ukraina och hans nära band till president Putin har han drabbats hårt av västvärldens sanktioner mot den ryska eliten och delar av hans tillgångar har frysts. Han har också tvingats att lämna ifrån sig den engelska fotbollsklubben Chelsea som han ägt i många år.
– Vi hade ju riktigt bra kontakter i Ryssland tidigare och Abramovitj ska ha varit ägare till en av de båtar vi hade här. Det var väl hans lilla båt, ska jag säga. Enligt uppgift var den hans femte båt i storlek räknat som vi hade här, men för oss var det då den största båt vi haft. En 25 meter lång Princess, säger Göran Ferm.
I dag finns dock inga ryska båtar på Gryts varv, betonar Göran Ferm som är medveten om de rykten som cirkulerat.
– Jodå, det förstår jag. Det har ringt folk som undrat och någon frågade till och med om de skulle beslagta varvet nu, säger Göran Ferm.
– Men nu har vi inga sådan båtar här och det är jag väldigt tacksam för.
Hur skulle du ställa dig om ni fick en ny förfrågan om att ta emot en sådan båt framöver?
– Då skulle vi verkligen betacka oss. Det finns inte på kartan att vi skulle ta emot dem. Det är ingenting vi vill veta av.
Göran Ferm tog över det som tidigare var Hummelviks varv år 2000 och byggde snabbt upp stora förvaringshallar för de riktigt stora båtarna. Det var också i början av 2000-talet som Gryts varv fick sina ryska kontakter.
– Vi hade en ekonomiansvarig på varvet som var gammal skeppklarerare och han kunde ryska så tack var det fick vi väldigt bra kontakter i S:t Petersburg under den perioden. De största båtarna som kom därifrån låg på 30–35 meter och vägde upp till 250 ton, så det var rätt skapliga båtar, men de har vi inte längre, säger han.
Det handlade då om extremt kapitalstarka personer från Ryssland. Flera av dem att betrakta som oligarker, även om kontakterna oftast förmedlades via båtagenter och båtarna ägdes via olika bolag.
Det stora rälsförsedda lyftbordet med en kapacitet på 450 ton och möjligheten att dessutom rangera båtarna till de olika stora hallarna via specialbyggda vagnar var och är en framgångfaktor för Gryts varv. Även utan de ryska båtarna har varvet inga problem med att fylla sina hallar.
– Den svenska flottan har växt. Folk byter båtar till större båtar hela tiden. Nu vet jag ju inte vad som kommer att hända med bränslepriserna och annat och vad det får för inverkan, men det har varit en trend med större båtar ett par år. Vi är ganska ensamma om att kunna ta upp dem här och det finns egentligen ingen annan på ostkusten, säger Göran Ferm.