BILDEXTRA: Simhallen fylldes av – modellbåtar

Anette Beutner ville träna sina språkkunskaper och började bygga modellbåtar för att hitta en gemensam nämnare med svenskarna. I lördags var hon på en träff i Gullringen, där entusiaster från hela landet träffades för att köra sina båtar i simhallen – och visa upp sina mästerverk för allmänheten.

Detaljrikedomen imponerade.

Detaljrikedomen imponerade.

Foto: Charlotte Madestam

Gullringen2018-10-09 10:59

Nu var det inte ett publikt event i huvudsak, utan syftet med träffen var att ge modellbåtsbyggare från landets fyra klubbar chansen att köra med sina båtar inomhus.

Värd för träffen var Göran Modig och hans hustru Åsa, som såg till att alla gäster trivdes gott i gemenskapen.

Men det var ändå en del människor som tog chansen att titta närmare på alla båtar som visades upp i tre kategorier: snabba båtar, ubåtar och funktionsbåtar med en detaljrikedom som fick besökarna att häpna. Det är inte alls ovanligt att dessa båtar har olika funktioner som ljud och rök och de visade prov på att både kunna vrida kranar, fälla ramper och spruta vatten – till barnens stora förtjusning.

– Ungarna är alldeles fascinerade – och jag också, erkände Hasse Friman som tillsammans med hustrun Yvonne tagit med sig barnbarnen Mira, Aron och Elis till simhallen. Jag förundras över arbetet med alla identiska detaljer.

Men så ligger det också många timmars arbete bakom. Torbjörn Skalski från Södertälje vittnar om att han lagt 3 000 timmar på sin skonare Salama. Ändå är han inte helt färdig.

– Man blir nästan aldrig klar, tillägger Hasse Annell från Stockholm, som visade upp en vägfärja, fullastad med bilar, i sitt original byggd i Kalmar. Jag har hittat dokumentation hos olika varv och färjerederier, så jag har rätt bilar och rätt detaljer passande 1983. Kanske inte så rolig jämfört med de andra, men för mig andas den semester.

Anette Beutner kom ända från Hameln i Tyskland för att delta tillsammans med sin make Hans-Jürgen och deras vän Klaus Hoffmann, som alla tre är ägare till undervattensbåtar. Det speciella med dem är att det inte finns några byggsatser, utan man får bygga dem helt själv och lära av varandra.

Tillsammans hade de med sig sammanlagt fem båtar. Tre olika svenska modeller, varav två olika versioner av den militära ubåten Hajen.

– Det är den allra första svenska ubåten, som tog form i början av förra seklet. I dag visar vi upp en modell i skala 1:30, säger Anette Beutner.

Göran Modig var glad över att träffen förärats med så många ubåtar.

– Jag vet inte när det var så många ubåtar i vattnet samtidigt, det var nog när marinmuseet invigde nya ubåtshallen möjligen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!