Elever fick bevittna en kalvfödsel – pĂ„ lĂ€nk

Elever i Ärskurs tvÄ pÄ Astrid Lindgrens skola fick vara med pÄ digital vÀg och bevittna nÀr Flaka mjölk utökade sin besÀttning med en ny kalv.

Det första digitala studiebesöket och Eleonor Nilsson tror att det kan bli fler i framtiden Àven nÀr pandemin Àr över.

Det första digitala studiebesöket och Eleonor Nilsson tror att det kan bli fler i framtiden Àven nÀr pandemin Àr över.

Foto: Sofie Olsson

Gullringen2021-03-26 09:00

Trots att eleverna befann sig i ett klassrum, flera mil frĂ„n lagĂ„rden i Flaka, fick de möjlighet att fĂ„ en rundtur i kalvstallet nĂ€r lantbrukaren Eleonor Nilsson tog med dem pĂ„ ett digitalt studiebesök genom telefonen. 

Turen föll sig sĂ„ att barnen fick vara med om nĂ„got extra spĂ€nnande. En av gĂ„rdens kor var mitt i kalvning och barnen fick se klövarna och mulen pĂ„ den nya kalven som var pĂ„ vĂ€g att födas. 

– Vi har haft lite studiebesök innan och man vet att det kan verkligen komma alla sorters frĂ„gor, sĂ€ger Nilsson.

Det digitala studiebesöket var inget undantag. Det kom mÄnga frÄgor frÄn elever som bland annat ville veta om kalvar kan se direkt efter födsel eller om de Àr blinda som kattungar. NÄgon annan ville veta hur lÄng en kalv Àr.

– Nu mĂ„ste jag mĂ€ta hur lĂ„ng en kalv Ă€r för det vet jag inte, sĂ€ger Nilsson som till nĂ€sta studiebesök lovade att mĂ€ta en kalv frĂ„n nos till svans.

undefined
Hur lÄng Àr en kalv egentligen? Den frÄgan fick Eleonor Nilsson av andraklassare pÄ Astrid Lindgrens skola. Till nÀsta studiebesök lovar hon att ha tagit reda pÄ svaret. Eleverna fick ocksÄ i uppdrag att gissa kalvens lÀngd.

LÀraren Victoria Harrysson Rinaldo berÀttar att eleverna var nöjda efter besöket.

– De var jĂ€tteglada och nöjda och hade massor av frĂ„gor. En del har aldrig varit pĂ„ en bondgĂ„rd. De var ju inte pĂ„ plats nu men fick Ă€ndĂ„ se det live. Sen har vi elever som har sett tidigare men som tycker det Ă€r spĂ€nnande att se hos nĂ„gon annan. 

Fyra digitala studiebesök Ă€r inplanerade, nĂ€sta gĂ„ng ska de fĂ„ lĂ€ra sig mer om korna och mjölkroboten. 

– Studiebesöket funkade bĂ€ttre Ă€n jag trodde, det var en positiv överraskning, sĂ€ger Harrysson Rinaldo. 

undefined
Innan det var dags att avsluta studiebesöket sÄ ÄtervÀnde klassen till kalvningsboxen för att se kvigkalven som just fötts.

– Det var vĂ€ldigt spĂ€nnande och man kĂ€nner att det Ă€r kul att det funkar att göra pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet nĂ€r det inte gĂ„r att ha fysiska trĂ€ffar. För vi kĂ€nner Ă€ndĂ„ att det Ă€r jĂ€tteviktigt att alla barn fĂ„r möjlighet att komma ut, sĂ€ger Nilsson.

Barn- och ungdomsfrÄgor beskrivs som viktiga för LRF Vimmerbys kommungrupp, som hon sjÀlv Àr ordförande i.

– Vi ser att det Ă€r jĂ€tteviktigt att dagens unga fĂ„r reda pĂ„ hur det Ă€r att jobba inom vĂ„ra nĂ€ringar – vi vill ju ha intresserade elever till naturbruksgymnasium som sen ska bli vĂ„r arbetskraft framöver, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:

– Vi ser ocksĂ„ att man kommer lĂ€ngre och lĂ€ngre ifrĂ„n nĂ€r det gĂ€ller stad och landsbygd och var maten egentligen kommer ifrĂ„n. DĂ€rför ser vi det som viktigt att alla mĂ„ste fĂ„ förstĂ„else för att om vi ska ha en livsmedelsproduktion i Sverige och vara sjĂ€lvförsörjande sĂ„ mĂ„ste man faktiskt ha oss bönder. 

Med hjÀlp av videosamtal fick eleverna i Ärskurs tvÄ nÀrkontakt med kalvarna pÄ Flaka mjölk.
Med hjÀlp av videosamtal fick eleverna i Ärskurs tvÄ nÀrkontakt med kalvarna pÄ Flaka mjölk.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!