Förändringsarbetet görs i fem faser och flera ombyggnationer har gjorts och pågår fortfarande, men beräknas vara klart 2022. En del handlar om att anpassa produktionen för ett nytt flerfamiljshus som snart ska lanseras. Men husfabriken i Gullringen kommer inte sluta att titta på hur man kan förändra fabriken till det bättre.
– Vi tittar även på vilka konsekvensprojekt som uppstår och vad har vi mer för synergier vi skulle kunna vinna genom att göra mindre korrigeringar och investeringar, säger Robert Gurbin, som är fabrikschef på fabriken i Gullringen.
För personalstyrkan innebär investeringen fräschare lokaler och bättre arbetsmiljö enligt Gurbrin. Dessutom har man satsat stort på att utbilda hela personalen i leanfilosofi.
– Det kommer ursprungligen från Toyota production systems. Man jobbar kontinuerligt med ständiga förbättringar i alla nivåer – från högsta ledningen till enskilda operatörer vid enskild maskin har verktyg för hur man kan jobba med ständiga förbättringar.
Innebär investeringen att ni utökar personalstyrkan något?
– Vi har inte ökat produktionspersonalen något avsevärt, däremot så finns det vissa system som kräver visst systemstöd. Ett syfte med investeringen är att öka kapaciteten i fabriken, så vi förväntas att ha någonstans mellan 40 och 50 procents kapacitetsökning mot idag när investeringen är utrullad och färdig och det är utan att utöka personalstyrkan speciellt mycket, säger han.
– Det är investeringen i hårdvara, arbetssätt och metoder, leanfilosofi och även ledarskap som vi har satsat hårt på med ledarutveckling och utbildningar i alla nivåer, ska ju generera den här kapacitetsökningen och även en stabilare kvalitet och förbättra vår kvalitet ytterligare.
Året med pandemin har varit annorlunda för BoKlok.
– Vi har ju hela tiden inte vetat var saker ska ta hän; hur illa kan det bli och vad händer då? Dels är det vår egna verksamhet och de skyddsåtgärder vi gör kring den och vår personals hälsa.
Men trots ovissheten tycker Robert Gurbin att man lyckats hantera det hela bra.
– Vi har lyckats relativt bra så vi har faktiskt klarat att hålla vår försäljningsbudget. Marknadsavdelningen har faktiskt lyckats att bibehålla sälj, vi vet ju vad vi ska producera i fabriken för hela 2021.