Så påverkar corona barn och lärare

Att prata om corona med barn kan vara svårt. På Bränneboskolan i Gullringen försöker lärarna att besvara barnens frågor och oro.

I matsalen har markeringar med en meters mellanrum tejpats upp.

I matsalen har markeringar med en meters mellanrum tejpats upp.

Foto: Sofie Olsson

Gullringen2020-04-24 06:00

I skolan är mycket annorlunda. Tejp har satts upp i matsalen för att barnen ska stå en meter från varandra i matkön. Barnen som går i förskoleklassen på skolan tror att viruset är farligt om man är sjuk. 

– Jag är inte rädd för coronaviruset men jag är rädd att min lillebror kommer få det, säger ett av barnen. 

Ett annat barn berättar: 

– Jag tänker att coronaviruset ska sluta. De försöker hitta ett virusmedel för att få bort viruset har jag sett på tv. De har hittat ett men man vet inte om det funkar. 

undefined
Barnen i Brännebros förskoleklass är överens att viruset är äckligt och beskriver att viruset nog är grått med rött runtomkring.

Jenny Nilsson är förskolelärare och tycker att barnen har tagit till sig av informationen bra. I klassen har de sett filmer om Corona och pratat om hur och varför man ska tvätta sina händer noga.

– Det blir en diskussion men jag tycker att de har tagit det väldigt bra. Flera har pratat om att de inte får träffa sina mor- och farföräldrar och det påverkar dem. De längtar till att få träffa de äldre. 

I klassrummet är det enkelt för Jenny Nilsson att sprida ut sina elever för undervisning men på rasterna är det svårare att säkerhetsställa att avståndet mellan elever hålls. 

undefined
Flexibilitet och planering är extra viktigt i corona-tider menar förskoleläraren Jenny Nilsson.


Har vardagen i skolan påverkats av corona?

– Det har påverkat jättemycket egentligen. Man får improvisera väldigt mycket och vara extremt flexibel. Man har en plan A till F som man får plocka av. Ett tag fick vi planera hela terminen som hemundervisning om det skulle bli så, berättar Jenny Nilsson som är förskolelärare på skolan. 

Maria Schillaci är legitimerad psykolog och programchef för Barnafrid, ett nationellt kunskapscenter som finns på Linköpings universitet.

– Det viktiga att komma ihåg är att barn påverkas av hur vi vuxna och vuxna i deras närhet hanterar situationen, och känslor smittar också brukar jag säga. Det innebär att när vårt eget orossystem dras igång så kan det påverka barnet mycket mer än det som saken faktiskt gäller. Så se till att ”känslosmitta” ditt barn med lugn genom att ta tid att vara tillgänglig och prata med barnet om den här situationen eller corona-viruset, säger hon.

Just att sprida lugn bland barnen är något som Jenny Nilsson prioriterar.

– Det viktigaste är att barnen har det bra. Att de kan känna en trygghet och inte vara oroliga. Är de oroliga är det viktigaste att göra att skapa ett lugn. De ska ändå känna sig trygga i miljön här.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!