Bilmarknaden är i förändring och på Ekebäcks Bil i Hestra upplever de att inte lika många personer väljer att köpa en ny bil. Företaget tänker fortsätta ha sin bilverksamhet kvar, men för att bredda sig har de köpt upp TRM Teknik som stod för försäljning av redskap och maskiner till skog och trädgård.
– Då tyckte vi att det kändes som ett bra komplement för oss, säger företagets vd Jonas Beurling.
Företaget grundades 1970 och firar alltså 50-årsjubileum i år. Från början var de inriktade mot bilar och motorcyklar, men har med tiden breddat sig alltmer. Nu tyckte de att var dags för nästa steg då butikens försäljningsutbud utökas, tack vare investeringen av TRM Teknik.
Ekebäcks Bil är det egentliga namnet på företaget. Men i dagligt tal blir det oftast Ekebäcks, enligt de arbetande på företaget.
Den 3 januari blev affären klar och sedan har butiken varit under förändring. Ett nytt område har getts plats åt motorsågar, röjsågar och skyddutrustning. Cyklar och tillbehör har fått mer utrymme där det tidigare var plats för motorcykelkläder. Även en helt ny kassadisk har byggts upp.
Tommy Rosell var ägare för TRM Teknik och startade det 2008. I dag känner han sig nöjd att numera arbeta för Ekebäcks Bil.
– Jag är nöjd med hur det har blivit. Det känns fortfarande lite nytt med att åka hit för att jobba, men jag tycker att allt känns bättre och bättre, säger han.
– Vi var ganska trångbodda redan innan, men jag tycker att vi har löst bra nu när vi är klara, säger Stefan Wikner, platschef.
De tror däremot att ett utbyggnation kan bli nödvändig på sikt. Då gäller det framför allt lagerutrymme som behöver bli större. Förutom butikslokal och bilhall har de även en intilliggande byggnad som används som verkstad där de utför reparationer av olika slag.
I dessa tider då alla jobbar för att minska spridningen av coronaviruset har företaget inte märkt av några tydliga tendenser.
– Jag tror att mycket handlar om sunt förnuft. Självklart stannar man hemma om man är sjuk. Vi tar en dag i taget, säger Tommy Rosell.
Det som de ser lite mer besvärligt med sitt läge är att de inte drar in så mycket kunder spontant.
– Våra kunder vet oftast vad de är ute efter när vi kommer hit. Vi är en mindre aktör och inte i någon stadskärna och man behöver i stort sett vara bilburen för att komma hit. Det kan vara en nackdel, säger Jonas Beurling.