I förslaget till handlingsplan är siktet inställt på minst 67 procent förskolelärare inom förskolan och att tillsvidareanställd personal ska bestå av som mest en tredjedel barnskötare.
– Vi vill höja nivån och få en balans. Det handlar om att försöka få så bra kompetens som möjligt i hela kedjan och även på vikarier. Helst vill vi har förskollärare i så stor utsträckning som möjligt. I nästa steg önskar vi barnskötare och i sista steget lämpliga personer som ej har genomförda utbildningar, säger Bo-Kenneth Knutsson (c) ordförande i barn– och utbildningsnämnden.
Kommunen har sedan 2017 ett pågående arbete att öka behörigheten genom ett satsning med studielön där personal utbildar sig samtidigt som de jobbar.
– Vi måste hjälpa till med det här och det enklaste är om vi har några som utbildar sig varje år, säger förskolechef Katarina Norén.
Från början var drygt ett 20-tal engagerade men numera är 14 av dem fortsatt studerande. Bo-Kenneth Knutsson ser det ändå ser det som en stor framgång med så många nya förskollärare.
– En av utmaningarna är att en del inte har gått på högskolan tidigare och det är ett kliv som måste förberedas på ett bra sätt så det blir lyckat, säger han.
Utbildningen är på fyra och ett halvt år på distans. De som studerar är klara med sin utbildning mellan 2020 och 2022.
– Vi funderar på om vi kan få fler att utbilda sig. Vi vill gärna ha den rörelsen då vi har många barnskötare, säger skolchef Bengt-Olov Södergren.
Tobias Lingh har jobbat åtta år som barnskötare varav två i Mariannelund. Det senaste halvåret har han vart verksam på förskolan i Hjältevad. Han avslutar aktuell utbildning i vår.
– Vi får litteratur, reseersättning och vi åker till skolan på arbetstid. Det hjälper oss som vill studera vidare då det är en ekonomisk fråga. Det blir en morot så man vill hjälpa kommunen tillbaka. Jag kommer bli kvar här för jag trivs så bra, säger han.
Har det varit tufft att jobba samtidigt?
– Jag tycker det gått väldigt bra. Visst är det krävande för man ska hinna med att både studera och jobba och allt hemma ska fungera, säger han och menar att stöttning från olika håll har stor betydelse.
Han ser många fördelar med upplägget då han nu kan omvandla sina kunskaper i praktiken.
– Man får med sig så mycket i utbildningen. Som läroplanen. Man visste om den men nu har man den i bakhuvudet i allt man gör, säger han.