Det innebär att företaget går från 140 till 160 anställda på fabriken i Bellö, några kilometer utanför Hjältevad.
– Vi går för högtryck och säljer långt mer än vad vi gjorde förra året. Vi sätter produktionsrekord och försäljningsrekord månad efter månad. För att hinna med alla beställningar kommer vi gå upp på fullt treskift på båda våra anläggningar i Sverige (Märsta och Bellö). Det gör att vi behöver utöka personalstyrkan med totalt 40 personer, varav hälften placeras i Bellö, säger vd:n Lars Nordgren.
Varför går det så bra?
– Den enkla förklaringen är att folk är hemma, på grund pandemin. Man investerar i sina hem istället för att åka iväg på semester. Vi säljer färg till företag som gör möbler, kök, dörrar, fönster, golv och så vidare. De har jättemycket att göra i dessa tider, vilket också påverkar oss positivt.
80 procent av Sherwin-Williams produktion i Sverige går på export runt om i Europa.
– Vi har varit duktiga på att etablera nya affärskontakter under den här krisen. Trots reserestriktionerna har vi haft eget folk på plats i alla länder, då vi ingår i ett stort globalt företag. Det har hjälpt oss.
Samtidigt som färgfabriken i Bellö växer minns Lars Nordgren hur det var i våras, när mer eller mindre alla branscher påverkades negativt av coronautbrottet.
– Till en början var jag väldigt orolig. Jobben minskade och vi deltidspermitterade personalen i april, maj och juni. Man undrade vilka åtgärder vi skulle behöva ta till om det skulle fortsätta gå dåligt. Sedan vände allt efter semestern. Nu har vi snarare fått lyxproblem. Med fler anställda behöver vi bland annat utöka omklädningsrummen och parkeringarna.
När ska de nyanställda i Bellö vara på plats?
– Vi är mitt i den processen. Via ett bemanningsföretag håller vi på och bemannar upp det tredje nattskiftet. Målet är att alla ska vara på plats före jul. Vi behöver verkligen öka produktionen för att hinna med alla beställningar.
Hur ser du på framtiden när pandemin är över och livet återgår till det normala? Kan det påverka er negativt?
– Med ett vaccin kan alla komma ur coronabubblan positiva och det kan bli världens hype och shoppingglädje. Då är vi förhoppningsvis där igen med kunder som gör produkter som privatpersoner vill köpa. Så jag väljer att se ljust på framtiden, säger Lars Nordgren.